kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
وزیر انرژی آمریکا:

شبکه برق و انرژی سراسر آمریکا در معرض حملات سایبری است

همزمان با حملات پی‌در‌پی و موثر سایبری به زیرساخت‌های اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی آمریکا، وزیر انرژی آمریکا هشدار داده که، شبکه برق و انرژی سراسری آمریکا هم در معرض «حملات سایبری گسترده» قرار دارد.



سرویس خارجی-

این روزها، موضوع حملات سایبری به زیرساخت‌های آمریکا به شدت داغ است. طی روزهای اخیر چندین شرکت و نهاد آمریکایی هدف حملات گسترده و موثر سایبری قرار گرفته‌اند. هفته گذشته بود که پايگاه اينترنتي «بلومبرگ» از تعطیلی همه شعب شرکت فرآورده‌های گوشتی«جی‌بی‌اس»‌، بزرگترین تولیدکننده گوشت جهان، به دنبال یک حمله سایبری و قطع تولید تمام کارخانه‌های آن، که تقریبا یک چهارم نیاز مردم آمریکا را فراهم می‌کند، خبر داد. پیش از آن نیز حمله به یکی از خطوط انتقال نفت این کشور، باعث از کار افتادن یکی از پالایشگاه‌ها و تشکیل صف‌های طولانی بنزین و گرانی این محصول نفتی شده بود.
پس از آن رسانه‌های آمریکایی از حمله سایبری به بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسافرت دریایی در ایالت ماساچوست خبر دادند. کار به جایی رسید که کاخ سفید وارد میدان شد و از شرکت‌ها خواست به منظور محافظت بهتر از خودشان در برابر حملات سایبری دست به «اقدام فوری» بزنند.
حالا هم وزیر انرژی آمریکا هشدار داده این کشور با «تهدید مداوم هدف قرار گرفتن بخش‌های مهم شبکه برق  و انرژی رو‌به‌رو است». به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «جنیفر گرانهلم» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته دشمنان آمریکا توانایی مختل کردن تمام یا بخشی از شبکه انرژی آمریکا را دارند و بسیاری تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند: «دشمنان آمریکا این کار را می‌کنند. من فکر می‌کنم بازیگران بسیار بدخواهی وجود دارند.
هزاران حمله به تمام بخش انرژی چه دولتی چه خصوصی صورت می‌گیرد». مقام‌های عالی وزارت دادگستری این کشور طی روزهای گذشته گفته بودند که، حملات سایبری در سیستم جدید دسته‌بندی، اولویت مشابه حملات تروریستی را دارند.
 گفتنی است هکرها طی یک سال اخیر بسیاری از زیر ساخت‌های آمریکا را هدف حملات سایبری ویرانگر خود قرار‌داده‌اند.
نخستین بار یک‌شنبه ۲۳ آذر ماه 99 بود که خبرگزاری «رویترز» از وقوع «یک حمله گسترده سایبری به سازمان‌ها و نهادهای مهم دولتی آمریکا» خبر داد. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در آن ایام اعلام کرده بودند که به دلیل پیچیدگی و گستردگی این حملات، میزان خسارات ناشی از آن را نمی‌توانند برآورد کنند. بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون، وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت انرژی، وزارت امنیت داخلی، سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا و شرکت مایکروسافت هدف این حملات بودند.
یک‌شنبه19 اردیبهشت نیز رسانه‌های آمریکایی از وقوع یک حمله گسترده سایبری دیگر، این بار به بزرگ‌ترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا خبر دادند.
به دنبال این حمله، انتقال سوخت از طریق این خط لوله عملا متوقف و دولت بایدن مجبور شد در ۱۷ ایالت و منطقه واشنگتن، «وضعیت اضطراری» و «فوق‌العاده» اعلام کند. به دنبال آن، بلافاصله شرکت مایکروسافت از حمله هکری به نهادهای دولتی،‌اندیشکده‌ها و سازمان‌های غیردولتی ۲۴ کشور دنیا، از جمله آمریکا، خبر داد. آمریکایی‌ها معمولا در چنین مواقعی ایران، چین، روسیه و کره شمالی را عامل حمله معرفی می‌کنند!