kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

سقوط چهار شهر افغانستان طی چند روز گذشته به دست طالبان

شبه نظامیان طالبان طی سه روز گذشته، چهار شهرستان را در استان‌های «نورستان»، «فاریاب»، «غور» و «ارزگان»، به اشغال خود در آوردند.

شبه نظامیان طالبان از روز شنبۀ هفتۀ جاری تا کنون، شهر‌های «دوآب» در استان نورستان، «قیصار» در استان فاریاب، «شهرک» در استان غور و «گیزاب» در استان ارزگان را به اشغال خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل، «احمدزی»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، اعلام کرد، نظامیان افغان در این شهرها با هدف جلوگیری از تلفات مردم، عقب‌نشینی کرده‌اند. احمدزی افزود: برنامه‌ریزی ارگان‌های امنیتی افغانستان برای آزاد‌سازی شهر‌های اشغال شده، ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های رسمی، ناآرامی‌های جاری در افغانستان، 143 کشته و 89 مجروح بر جای گذاشت.
گروه طالبان علیرغم تلفات سنگینی که هر روزه متحمل می‌شود، به پیشروی‌ها و حملات خود افزوده است.
به گفتۀ کارشناسان، طالبان قصد دارد یکبار دیگر شانس خود را در میدان نبرد بیازماید، تا شاید کل قدرت را در افغانستان به دست گیرد. این در حالی است که مقامات ارشد کابل بارها گفته‌اند که طالبان هرگز نمی‌تواند از پس نیروهای دولتی برآید و لذا، بهتر است به جای جنگ و برادرکشی، به میز مذاکره برگردد.
گفتنی است که آمریکا اعلام کرده است همۀ نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و در عمل نیز روند خروج ادامه دارد. با ورود تفنگداران آمریکایی به افغانستان، از سال 2001 تا کنون، این کشور درگیر جنگ بوده و حتی شرایط بسیار بدتر هم شده است. مردم افغانستان می‌گویند، اشغال این کشور توسط آمریکا، علت بسیاری از مشکلات است.