kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

پاپ به جای محکوم کردن نسل‌کشی بومیان کانادا بیانیه خواند!

رهبران بومی و بازماندگان قربانیان مدارس شبانه‌روزی کاتولیک در کانادا از واکنش منفعلانه رهبر کاتولیک‌های جهان نسبت به فاجعه کشف گور جمعی 215 کودک بومی به خشم آمدند. پاپ حاضر نشد این جنایت هولناک را محکوم کند!

هشتم خرداد ماه بود که در یک گور جمعی اجساد دست‌کم ۲۱۵ دانش‌آموز و کودک بومی که برخی از آنها تنها سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شد. این خبر آن‌قدر هولناک بود که به سرعت به صدر اخبار رسانه‌های دنیا بدل شد. جنایت در کشوری رخ داده بود که بزرگ‌ترین مدعی دفاع از حقوق بشر است. یعنی در کانادا!
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند. اما در این میان واکنش رهبر کاتولیک‌های جهان حاشیه‌ساز شد. پس از آنکه «جاستین ترودو» از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسئولیت خود بابت مدیریت مدرسه‌ای را که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آنجا کشف شد بپذیرد و عذرخواهی کند، پاپ فرانسیس در اولین واکنش خود به این فاجعه گفت که از این حادثه بسیار رنجیده و شوکه شده است اما حاضر نشد مستقیماً عذرخواهی کند.
رهبران بومی و بازماندگان مدارس شبانه‌روزی کاتولیک‌ در کانادا، پس از مشاهده واکنش خنثی «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، خشمگین و خواستار اقدام و شفاف‌‌سازی بیشتر کلیسا برای روشن شدن اسرار مربوط به کشف گور جمعی کودکان بومی کانادا شدند. به گزارش فارس، «بابی کامرون» رئیس‌فدراسیون بومیان مستقل در استان «ساسکاچوان» کانادا در واکنش به واکنش خنثی پاپ فرانسیس گفت: «ما همگی محزون و رنجیده خاطر شده‌ایم. چه کسی چنین حسی نداشته است؟ این (اظهارات پاپ) یک واکنش جهانی مضحک بود...تا چه‌اندازه گفتن این جمله برای پاپ سخت بود که بگوید من از نحوه برخورد سازمان خود با مردمان بومی و دانش‌آموزان بومی در آن زمان‌ها متأسفم، ما متأسفیم و درخواست آمرزش داریم».
گفتنی است، از زمان شکل گیری کانادا در قرن ۱۹ میلادی، دولت، کودکان بومیان کانادا را از خانواده و قبیله جدا می‌کرد و آنها را در مدارس شبانه‌روزی و نزد خانواده‌های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد. زمینی که در ابتدای این گزارش آمد، زمینی است که جنایت‌های زیادی را در خود پنهان کرده است. البته میسیونرهای کاتولیک در دیگر نقاط جهان نیز جنایاتی مشابه مرتکب شده‌اند.