kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

کوتاه اقتصادی



* هیئت عامل بانک مرکزی دستورالعمل هشت ماده‌ای «نهاد ناظر بر بازار متشکل ارزی» را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به موجب دستورالعمل «بازار متشکل معاملات ارزی» یکی از ارکان سه‌گانه بازار متشکل معاملات ارزی، رکن نهاد ناظر بر بازار مذکور است و برهمین اساس وظیفه نهاد یاد شده نظارت بر عملیات و معاملات بازار متشکل معاملات ارزی است که اعضای آن توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. در این راستا هیئت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ 1400.3.12 خود دستورالعمل «نهاد ناظر بر بازار متشکل معاملات ارزی»، مشتمل بر ترکیب اعضای نهاد ناظر، شرح وظایف نهاد ناظر و وظایف مدیر ناظر بر بازار متشکل معاملات ارزی را به تصویب رساند. از جمله وظایف نهاد یاد شده می‌توان به احراز صلاحیت اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل «شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی ایران»، تصویب شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با عملیات و معاملات بازار متشکل ارزی و نظارت بر رسیدگی به تخلفات مدیریت بازار ‌اشاره کرد. با تصویب این دستورالعمل گامی دیگر به منظور گسترش و توسعه بازار متشکل معاملات ارزی به عنوان بازاری خودانتظام و شفاف برای انجام معاملات ارزی براساس سازوکار عرضه و تقاضا برداشت شد.
* رئیس ‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: در ۵ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان جوجه‌ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با مهر با‌اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است. وی با‌اشاره به اینکه حدود ۳ ماه و نیم نرخ تخم مرغ زیر قیمت مصوب بود و تولیدکنندگان به شدت زیان کردند، افزود: وقتی قیمت تخم‌مرغ پایین بود هیچ‌کس یاد تولیدکننده نمی‌افتاد اما الان که قیمت بالا رفته، به‌طور مداوم تماس می‌گیرند و ما را بازخواست می‌کنند.
نبی‌پور با‌ اشاره به دلایل این گرانی افزود: دولت به مرغ‌های با سن بالای ۹۰ هفته نهاده نمی‌دهد و با توجه به شرایط تولید و بازار نهاده، تولیدکنندگان نیز مرغ‌های بالای ۹۰ هفته را به کشتارگاه می‌فرستند ضمن اینکه به دلیل شرایط تولید و زیان شدید تولیدکنندگان، آنان مرغ‌های با سن کمتر و حدود ۸۵ هفته را نیز به کشتارگاه فرستادند و فقط در اردیبهشت ماه ۲ تا ۲.۵ میلیون قطعه مرغ به کشتارگاه رفت که موجب کاهش تولید شده است.این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: همچنین میزان جوجه‌ریزی طی ۵ ماه اخیر (دی، بهمن، اسفند و فروردین و اردیبهشت ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.
* بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی را ۱۸.۴ درصد اعلام کرد. گزارش بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی حاکی از آن است که نرخ سود در این بازار بعد از شهریور سال گذشته که نرخ‌هایی نزدیک و بالای بیست درصد را ثبت کرده بود، در خردادماه ۱۴۰۰، بعد از گذشت هشت ماه به سطح ۱۸.۴۹ درصدی نزدیک شده است.به گزارش خبرگزاری مهر،کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد. بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.
*شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با رشد 8587 واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، در پایان معاملات روز دوشنبه شاخص کل با افزایش 8587 واحد به رقم یک میلیون و 157 هزار و 229 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 1792 واحد به رقم 383 هزار و 829 واحد رسید.ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 626 هزار میلیارد تومان رسید.براین اساس هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم دیروز به قیمت 7413 تومان معامله شد،‌ در حالی که دولت آن را به 10 هزار تومان به مردم فروخته بود، ‌بنابر این خریداران پالایش یکم بعد از 7 ماه هنوز با 26 درصد زیان همراه هستند.
* رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی‌، از افت محسوس تولید قارچ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های تولید و عدم صرفه اقتصادی فروش برای برخی واحدها، تولید قارچ در سطح کشور ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. مهدی رجبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در شرایط کنونی میزان تقاضا با عرضه قارچ ناشی از کاهش قدرت خرید همخوانی دارد.رجبی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت قارچ خبر داد و گفت: علیرغم افزایش ۲۵ درصدی قیمت قارچ، اما نرخ فروش جوابگوی هزینه‌های تولید نیست که امیدواریم قیمت نهایی تا پایان خرداد اعلام شود. این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو قارچ درجه یک در بسته‌بندی‌های ۳ و ۵ کیلویی درب مزرعه را ۳۵ هزار تومان، قارچ درجه ۲ در بسته‌بندی‌های ۳ و ۵ کیلویی را ۳۳ هزار و ۷۵۰ تومان، قارچ بسته‌بندی ۲۰۰ گرمی را ۱۰ هزار و ۱۸۷ تومان، قارچ ۴۰۰ گرمی بسته را ۲۰ هزار تومان، قارچ ۸۰۰ گرمی را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار گرمی را ۲۶ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام کرد و افزود: واحدهای صنفی ۲۰ تا ۲۵ درصد سود بر فروش باید لحاظ کنند.
*بدهی خارجی ایران در اسفند ۹۹ با افزایش نسبت به سال ۹۸،‌ به رقم ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار رسید. گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در پایان سال 99 نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش همراه شده و به رقم 9 میلیارد و 142 میلیون دلار رسیده است. به گزارش تسنیم، میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور حدود 1.9 میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز 7.1 میلیارد دلار اعلام شده است. طبق این گزارش، معادل یورویی بدهی خارجی ایران حدود 7.6 میلیارد یورو است که شش میلیارد یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و 600 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.