kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
در طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای سنگین وزارت راه
در حالی یک سال از رونمایی از سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد که طی این مدت فقط یک کامیون وارداتی شماره‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «بمانا»؛ مشاور رئیس ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از گذشت یک سال و چند روز از رونمایی سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده گفت: خرداد ماه سال گذشته پروسه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد و آبان‌ماه 99 (پس از پنج ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الان حدود 1850 دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و در دو هفته گذشته 150 دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌‌اند.
وی با بیان اینکه هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.
مشاور رئیس ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم طولانی است، گفت: یکی اینکه این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود شش تا هفت ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.
وی با یادآوری اینکه دو دانگ از شش دانگ کامیون‌ها باید در اختیار شرکت‌های حمل‌و‌نقلی باشد، افزود:‌ این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.
مشاور رئیس‌ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: بازدید حدود 70 دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شماره‌گذاری شود.
گفتنی است، ششم خردادماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: هدفگذاری این طرح، نوسازی 53 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودروهایی با سه سال کارکرد وارداتی پیش‌بینی شده در قانون و همچنین خودروهای تولید داخلی می‌شود.
محمد اسلامی با بیان اینکه برای این هدف چهار گروه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، افزوده بود: تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل یک‌هزار دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آنها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات 100 دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات 50 دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم‌ اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا 10 دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی حتماً باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آنها نیز مورد تأیید بانک مرکزی باشد، گفته بود:‌ در این طرح دست دلال،‌ واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملاً براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: