kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
نماینده کارگران در شورای عالی کار:

مهم‌ترین مشکل کارگران قراردادهای سفید امضاء است

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید برای کارگران برنامه داشته باشند، تأکید کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران قراردادهای موقت و قراردادهای سفید امضا به شمار می‌رود.

آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا کاندیداهای ریاست‌جمهوری برنامه‌ای برای کارگران و بازنشستگان ارائه کرده‌اند، گفت: هفته پیش جلساتی با کانون عالی شوراهای اسلامی کارگران داشتیم که بررسی کنیم کدام کاندیداها به جامعه کارگری توجه دارند و برنامه مشخصی برای کارگران دارند تا به این طریق علاوه‌بر مشارکت کارگران و خانواده‌هایشان به شرکت در انتخابات، زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنیم. اما واقعیت این است که تاکنون هیچ یک از دوستان برنامه مشخصی برای کارگران و برای حل مشکلات کارگری ارائه نکرده‌اند.
وی در مورد اینکه مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری چیست،‌ توضیح داد: مهم‌ترین معضل جامعه کارگری، قراردادهای موقت و سفید امضاء است، بسیاری از کارگران امید به آینده و امید به زندگی ندارند و بالای 80 درصد قراردادهای کارگری موقت و یا سفید امضاء است، در حالی که قانون می‌گوید در کارهایی که غیرفصلی است و جنبه استمراری دارد باید قرارداد دائمی با کارگر منعقد شود.
نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری سال‌های گذشته در شعارهای سال حمایت از کارگران و رفع موانع تولید را در نظر گرفته‌اند، باید کاندیداهای ریاست‌جمهوری برنامه‌های مشخصی برای حمایت از تولید ارائه کنند و چه کسی بهتر از کارگران می‌توانند تولید را قوی کنند و بهره‌وری را بالا ببرند.
به گفته اسدی وقتی یک کارگر قرارداد 15 تا 30 روزه می‌بندد، به نظر شما می‌توان از او انتظار افزایش بهره‌وری داشت، یا کارگرانی که 20 سال قرارداد موقت داشته و امروزه به خاطر مشکلات بنگاه‌ها بیکار شده‌اند و آنها را اخراج کرده‌اند، چگونه می‌توان کارگران را به کار دلگرم کرد، بنابراین مهم‌ترین مشکل کارگران قراردادهای موقت است، در حالی که مشاغلی که جنبه دائمی و مستمری دارند، باید قرارداد دائمی با کارگر منعقد کنند.
وی همچنین یادآور شد: در دهه 70 در دادنامه از سوی وزارت اقتصاد با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری گفته است که کارفرمایان می‌توانند با کارگران قرارداد موقت ببندند در حالی که قانون می‌گوید کارهایی که جنبه مستمری و غیرفصلی دارد باید قرارداد دائمی داشته باشند.
به گفته این فعال کارگری، حق برخورداری کارگران از تشکل‌های قدرتمند و واقعی کارگران از حقوق اولیه جامعه کارگری است، در حالی که دولت و کارفرمایان در بسیاری از تشکل‌های کارگری اعمال نفوذ می‌کنند.
اسدی بیان کرد: من به عنوان نماینده کارگران بسیاری از اوقات کارگران از شغل‌های مختلف از جمله خبرنگاران مراجعه می‌کنند و می‌گویند به دلیل قراردادهای موقت کارفرما از پرداخت عیدی یا سنوات خودداری می‌کند و یا بسیاری از کارگران بیمه نشده‌اند. در حال حاضر هیچ یک از کاندیداها در مورد مسائل کارگری اظهارنظر شفافی نداشته است.
وی با ‌اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاندیداهای ریاست‌جمهوری حرفی بزنند که عملی باشد و از دادن وعده‌های غیرعملی خودداری کنند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم انتخابات پرشور داشته باشیم، کاندیداهای ریاست‌جمهوری برنامه عملی برای حمایت از کارگران و تولید بدهند نه اینکه خدای ناکرده به همدیگر توهین کنند که این مسئله در جامعه اثر منفی دارد.