kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران:

۳۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر کشور اختصاص یافت

 


رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران گفت: ۳۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ برای آبرسانی به سامانه‌های عشایر و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ارتقای شاخص‌های مناطق عشایری در کشور اختصاص یافته است.
شاپور علایی مقدم دیروز یکشنبه در بازدید از محلات عشایری منطقه سه قلعه شهرستان سرایان افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بهداشت و تجهیز و نوسازی مدارس عشایری در بودجه سال جاری مصوب شده است.
وی بیان کرد: بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و این گرمای هوا، تبخیر آب و کمبود علوفه شرایط را برای عشایر سخت
کرده است.
رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران گفت: خشکسالی امسال طی ۵۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده که مشکلات زیادی را به وجود آورده و ۱۴۰۰ سال سختی برای عشایر به خصوص عشایر خراسان جنوبی است.
علایی مقدم اظهار داشت: هفت میلیون تن ظرفیت تولید علوفه مراتع عشایری است که سالانه استفاده می‌شود و امسال با کاهش بارندگی ۱،۶ میلیون تن کاهش علوفه مرتع را داشته‌ایم.رئیس‌سازمان امور عشایر بیان کرد: تلاش ما این است که بخشی از مشکلات عشایر را با خرید تضمینی دام سبک حل کنیم.
وی افزود: دام زنده ترکیبی عشایر به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری خواهد شد و به ازای هر کیلوگرم دام زنده مقدار سه کیلوگرم جو یارانه‌ای در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که با محاسبه این قیمت خرید دام ۵۷ هزار تومان می‌شود.
علایی مقدم تامین برق عشایر را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: هرچند برق‌رسانی وظیفه سازمان امور عشایر نیست ولی به خاطر عمق محرومیتی که این مناطق وجود دارد، این حوزه نیز تامین اعتبار می‌شود.
وی اضافه کرد: به زودی محموله‌ای از علوفه‌ وارد کشور می‌شود.
وی اظهار داشت: کمک به صندوق‌های خرد زنان عشایری باید افزایش یابد تا موجب‌اشتغال بیشتر آنان شود و با معرفی آنان برای گرفتن تسهیلات ارزان ‌قیمت بانکی بخشی از مشکلات‌شان مرتفع شود.
وی گفت: طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی عشایر کشور نیز در دستور کار قرار دارد.