kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
بر خلاف ادعای برخی کاندیداها

تصویبFATF کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند

برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری برخلاف مواضع دو سال قبل خود، مدعی‌اند پیوستن به FATF راه خروج از بن‌بست اقتصادی است در حالی که کارشناسان معتقدند تصویب FATF کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند.


به گزارش خبرگزاری مهر، برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری در حالی پذیرش FATF را امری اجتناب‌ناپذیر برای بهبود شرایط اقتصادی کشور معرفی می‌کنند که قبلاً نظرات دیگری مطرح کرده بودند. مثلا همتی که این روزها نامزد ریاست‌جمهوری شده بهمن ۹۸ با‌اشاره به اجلاس ضدایرانی FATF گفته بود: «برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز و شرایط تجاری کشور ایجاد کنند، ولی همان طور که گفتم تصمیم اجلاس FATF تأثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.»
حالا وی در مناظره‌ها دقیقا برخلاف ادعای دوسال قبلش حرف می‌زند.
این در شرایطی است که طبق تاکید کارشناسان اقتصادی، الحاق یا عدم الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF تغییر محسوسی در وضعیت مبادلات ایران ایجاد نخواهد کرد، چرا که نظام بانکی ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های بانکی از سوی آمریکا قرار دارد و با وجود این تحریم‌ها، الحاق به کنوانسیون‌های مذکور، محلی از اعراب ندارد.
آمار تجاری کشور در یک سال گذشته نیز نشان می‌دهد بر خلاف هیاهوی حامیان FATF، قرار گرفتن دوباره نام ایران در لیست سیاه نه تنها ریسک جدی برای روابط بانکی ما ایجاد نکرده، بلکه حتی هزینه‌های مبادلاتی ایران روند کاهشی نیز داشته است! مؤید دیگر بر این موضوع، تجربه سال‌های ۸۶ تا ۹۱ کشور است. در آن برهه نیز با اینکه نام ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت، اثر چندانی در اقتصاد ایران مشاهده نشد اما با شروع تحریم‌ها در سال ۹۱ بود که مشکلات مربوط به روابط بانکی ایران رخ نمود و این تحریم‌ها اکنون نیز وجود دارد. در چنین شرایطی متعهد شدن به الزامات FATF هیچ کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد و هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند.
از سویی دیگر نیز طبق تاکید کارشناسان، تصویب کنوانسیون‌های FATF نه تنها کمکی به ایران برای ارتباط برقرار کردن با بانک‌ها و انجام تراکنش‌های بین‌المللی نمی‌کند بلکه در پی شفافیتی که برای غرب از اقتصاد ایران به وجود می‌آورد باعث می‌شود تا غربی‌ها بتوانند از طریق شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، تحریم‌های اثربخش‌تری را بر ایران وضع کرده و پازل تحریمی خود را تکمیل کنند.
نکته مهم دیگر این است که کارشناسان تاکید دارند این مسئله می‌تواند شرایط ایران در مذاکرات با غرب را سخت‌تر کند.
همچنین مسئله دیگر به انتقاد همتی به رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد عدم پذیرش دو لایحه باقی مانده از FATF در مجمع تشخیص بر می‌گردد؛ این انتقاد مبتنی بر این پیش‌فرض است که با تصویب دو لایحه باقی مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نام ایران از لیست سیاه FATF خارج می‌شود. اما این تصور یک خیال خام است از جنس همان خوش‌خیالی‌هایی که جریان غرب‌گرا در ماجرای برجام داشتند، چراکه FATF هیچ تضمینی نداده است که با تصویب این دو لایحه، مسئله ایران در FATF به حالت عادی درآمده و ایران از لیست سیاه خارج شود. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که اتفاقاً بر اساس بیانیه عمومی FATF بعد از نشست ژوئن (خرداد) ۲۰۱۶، حتی با پیوستن بی‌چون و چرای ایران به این دو کنوانسیون و اجرای کامل سایر خواسته‌های FATF، تازه ایران وارد «گام‌های بعدی» خواهد شد.
نکته مهم دیگر این است که کارشناسان تاکید دارند این مسئله می‌تواند شرایط ایران در مذاکرات با غرب را سخت‌تر کند.