kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران مطرح کرد

جبران بی‌کفایتی دولت در تامین برق از جیب کارگران

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با انتقاد از بی‌کفایتی دولت در تامین برق گفت: کارفرمایان ضرر قطع برق را از جیب کارگران جبران می‌کنند.


حمیدرضا امامقلی‌تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره تاثیر قطعی برق بر جیب کارگران تصریح کرد: عدم فعالیت نیروی کار در کارگاه‌هایی که به طور دوره‌ای و روزانه با قطعی دو یا سه ساعته برق مواجه هستند، در حالت خوشبینانه پرداخت حقوق به کارگرانی را به‌دنبال دارد که کاملاً بیکار هستند و کارفرما مکلف به پرداخت حقوق به آنهاست و دیگری  ضایعاتی است که به واسطه قطع برق برای کوره‌های ریخته‌گری و غیره به وجود می‌آورد که در نهایت منجر به تولید ضایعات بیشتر و افزایش هزینه تولید برای کارفرما را در پی دارد.
 وی افزود: اما در حالت بدبینانه که این روزها بیشتر به چشم می‌خورد برخی کارفرمایان، در طی مدت‌زمان قطعی برق با اینکه کارگر در محل کار حضور دارد، اقدام به کسر مرخصی استحقاقی و مرخصی بدون حقوق از او می‌کنند و نکته مهم‌تر اینکه چنانچه برخی واحدها زمان قطعی برق آنها از ساعت 12 ظهر به بعد باشد، پرسنل خود را تا پایان ساعت کاری همان روز به مرخصی اجباری استحقاقی یا بدون حقوق می‌فرستند تا بتوانند ضرر خود را از جیب کارگران جبران کنند.
 بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: اینکه چرا دولت تدبیر و امید طی سالیان متمادی نتوانسته است برای حل این مشکل، راهکاری عملگرایانه همچون احداث نیروگاه جدید یا بهینه کردن خطوط انتقال یا فرایندهای دیگر ارائه دهد، سؤال اساسی است. سؤال دیگر اینکه چه کسانی مسبب تحمیل هزینه‌های مضاعف این چنینی به آحاد جامعه، صاحبان مشاغل، کارفرمایان و کارگران هستند؟
 امامقلی‌تبار افزود: هرچند، پاسخ این سؤال طی هفته قبل از سوی نفر دوم دولت و با بی‌مسئولیتی کامل و بعد از هشت سال سکانداری این دولت در جلوی تریبون‌ها بدین صورت اعلام شد که کمبود برق گسترده روزهای اخیر نشان داد که می‌بایستی در این صنعت سرمایه‌گذاری کرد. فرار به جلوی این چنینی از سوی دست‌اندرکاران پرمدعای دولتی، تحمیل بی‌کفایتی آنها بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که همواره هزینه‌های آن را پرداخت کرده‌اند.