kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
از سوی وزیر اقتصاد

پرداخت 50 درصد دوم سود سهام عدالت به عید قربان موکول شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه آیین رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه مردم شعارها و وعده‌های کاندیداها را ارزیابی می‌کنند، افزود: مردم و سهامداران بعد از اعلام برنامه کاندیداها در زمینه بازار سرمایه واکنشی را نسبت به آن نشان می‌دهند که این واکنش‌ها به‌عنوان مبنای صحت‌سنجی تلقی می‌شود. وعده‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید به‌گونه‌ای باشد که فضای حاکم در بورس را متشنج نکنند.
وی همچنین به زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت‌اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت اواخر سال گذشته انجام شد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مرحله دوم سود تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد شد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی، درباره علت تأخیر پرداخت 50 درصد دوم سود سهام عدالت تأکید کرد: به‌دنبال این نیستیم که فشاری را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر وارد کنیم، همچنین به‌دنبال این هستیم تا زودتر این سود به حساب سهامداران پرداخت شود، بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد
شد.
وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 40 درصد باقیمانده سهام عدالت چه‌زمانی آزادسازی خواهد شد، گفت: این موضوع وابسته به شرایط بازار است، اگر شرایط بازار مناسب شود اقدامات لازم برای آزادسازی 40 درصد باقیمانده سهام عدالت انجام می‌شود.
گفتنی است در 17 اردیبهشت سال جاری حسین فهیمی؛ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، از توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام خبرداد.
وی در مورد اینکه تاکنون چه میزان از سود سهامداران از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، واریز شده است، گفت: در مرحله اول پرداخت سود سهم عدالت که قبل از عید انجام شد، حدود 4300 میلیارد تومان به حساب ۴۴ میلیون نفر از سهامداران در سراسر کشور واریز شد و ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت هم به زودی از طریق سجام و به اندازه همین مبلغ واریز می‌شود.
مدیرعامل سمات در مورد واریز سود شرکت‌های بورسی غیرسهام عدالت هم گفت: تاکنون ۱۳۰ شرکت بورسی سود سالانه مجامع خود را به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای هشت میلیون سهامدار و ذی‌نفع در قالب ۲۰ میلیون تراکنش واریز کرده‌اند.
لازم به یادآوری است، با وجود وعده‌های مکرر برای پرداخت 50 درصد دوم سود سهام عدالت، این امر محقق نشده است. وعده پرداخت در عید فطر به خردادماه و اکنون به عید قربان موکول شده است.