kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی:

آمریکا به روابط ویژه‌اش با اسرائیل پایان دهد

کارشناس معروف آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «هاروارد»، طی مقاله‌ای در مجله «فارین پالیسی»، اعلام کرد زمان پایان دادن به روابط خاص آمریکا با «اسرائیل» فرا رسیده است.


در جنگ اخیر غزه، به گفته وزارت بهداشت فلسطین، بیش از 253 نفر شهید شده و از این تعداد، ۶۶ نفر کودک‌، ۳۹ نفر زن و 17 تن نیز سالخورده بودند. به گفته این نهاد، شمار مجروحان این جنگ نیز به بیش از 1948 نفر رسیده است. در این نبرد نابرابر، به گفته وزارت مسکن و خدمات عمومی فلسطین، رژیم صهیونیستی ۱۸00 واحد مسکونی را به طور کامل تخریب کرده و به ۱۷ هزار منزل نیز آسیب رسانده است. بیش از ۱۲۰ هزار فلسطینی نیز در این جنگ آواره شده‌اند.
وحشیگری رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان و حمله به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی، به قدری بود که موج اعتراضات بسیار گسترده‌ای را در جهان علیه رژیم صهیونیستی بر انگیخت. بسیاری نیز در آمریکا خواستار پایان حمایت‌های یک سویه آمریکا از رژیم صهیونیستی شدند. در جدیدترین مورد، «استفان والت» استاد برجسته روابط بین‌الملل دانشگاه «هاروارد» و نظریه پرداز«رئالیسم تدافعی» نیز خواستار پایان روابط ویژه آمریکا با رژیم صهیونیستی شده است.
این استاد آمریکایی طی مقاله‌ای در «فارین پالیسی»، با اشاره به اینکه مزایای حمایت آمریکا از اشغالگران، بیش از هزینه‌های بالای آنها نیست، نوشت: «جنگ اخیر اسرائیل علیه فلسطینیان، شواهد بیشتری را برملا کرده است مبنی بر اینکه، واشنگتن باید حمایت بدون قید و شرط اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع کند».
در ادامه این مقاله آمده است: «آخرین دور جنگ بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، به روال معمول خاتمه یافت، آتش‌بس کردند، وضعیت فلسطینیان بدتر شد و مسائل اساسی حل نشده باقی ماند. همچنین، شواهد بیشتری به دست آمده است که نشان می‌دهد آمریکا باید حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک بدون قید و شرط از اسرائیل را متوقف کند، چرا که مزایای آن صفر و هزینه‌هایش هم زیاد است. به جای یک رابطه خاص، آمریکا و اسرائیل نیاز به یک رابطه عادی دارند». والت معتقد است، رژیم صهیونیستی نظامی نژادپرست است، زیرا به یهودیان امتیازاتی را اعطا کرده و دیگر ادیان را از این امتیازات محروم کرده است.
والت می‌افزاید: «دهه‌ها اقدامات وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان، توجیه اخلاقی برای حمایت بی‌قید و شرط آمریکا را از بین برده است. اسرائیل بدون ترس از پاسخگویی و مجازات، شهرک ‌سازی می‌کند، حقوق سیاسی مشروع فلسطینیان را انکار می‌کند، با آنها به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌کند و از قدرت نظامی برای کشتن، ترساندن و بازداشت ساکنان اراضی اشغالی و غزه استفاده می‌کند».در پایان این یادداشت آمده است: «باید تصریح کرد که بر اساس شواهد موجود، حمایت آمریکا از اسرائیل بسیار شدید است و در سطوح مختلف سیاسی واشنگتن رخنه کرده است. به طوری که اگر سیاستمداری به‌اندازه‌ کافی طرفدار اسرائیل نباشد، ممکن است نتواند به مناصب مورد نظرش در دولت دست یابد. اما از سوی دیگر، واقعیات نشان می‌دهد که دردسر‌های تل‌آویو برای واشنگتن بسیار پر هزینه شده است. به طوری که مزایای این رابطه برای آمریکا، بسیار کمتر از هزینه‌هایش است».
قبلا نیز، روزنامه «جروزالم پست» طی یک نظرسنجی از مردم آمریکا، اعلام کرده بود، دو سوم آمریکایی‌ها معتقدند باید در روابط خاص آمریکا و رژیم صهیونیستی، تجدید
نظر شود.