kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
آژانس انرژی اتمی:

ذخائر اورانیوم ایران ۱۶ برابر سقف برجام است

آژانس انرژی اتمی ‌در گزارشی اعلام کرد: ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۶ برابر سقف برجام است.

 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.
نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در این گزارش که برای اعضای شورای حکام ارسال شده و به رویت برخی رسانه‌های بین‌المللی رسیده میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را ۳۲۴۱ کیلوگرم برآورد کرده ‌اما تصریح کرده که قادر به ارائه رقم دقیق از میزان کل ذخایر اورانیوم ایران نیست. 
در برجام سقف مجاز اورانیوم غنی‌شده ایران ۳۰۰ کیلوگرم، معادل ۲۰۲۰ کیلو و ۸۰۰ گرم اورانیوم تعیین شده است.
جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.
بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.
در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همچنین ادعا شده ایران هنوز درباره ذرات اورانیوم فرآوری‌شده در چند سایت اعلام‌نشده توضیحاتی ارائه نکرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
آژانس هیچ دسترسی فراتر از پادمان نداشته است
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با‌ اشاره به گزارش جدید رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌با بیان اینکه ایران پروتکل الحاقی را از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اجرا نکرده، اعلام کرد که آژانس هیچ دسترسی فراتر از پادمان نداشته است.
غریب‌آبادی افزود: آژانس قادر به راستی‌آزمایی مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نبوده است و آنچه که در این گزارش در این مورد اعلام شده، بر اساس برآوردها می‌باشد.
نامه صالحی به گروسی
غریب‌آبادی همچنین از ارسال نامه علی‌اکبر صالحی به گروسی خبر داد و گفت: در این نامه آمده ایران این‌بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.
رایزنی اسرائیل و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با دو سناتور آمریکایی در فلسطین‌ اشغالی دیدار و گفت‌وگو کرد.
به نوشته وبگاه «عروتص شوع» «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل با «تد کروز» و «بیل‌ هاگرتی» دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در فلسطین‌ اشغالی ملاقات کرد.
به نوشته این منبع خبری، گانتز در این دیدار در زمینه وضعیت امنیتی در فلسطین‌ اشغالی، تلاش‌ها در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و سایر امور امنیتی منطقه به این دو سناتور آمریکایی توضیحاتی داد.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه با «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی دیدار و از وی به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.
 احتمال بازگشت‌ هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین
خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در توییتی ادعا کرده که باخبر شده برنامه فعلی این است که امروز(چهارشنبه) و یا در روز پنجشنبه وقفه‌ای در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام ایجاد شود و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود باز‌گردند. 
وی در ادامه نوشته این برنامه ممکن است تغییر کند ولی فعلاً برنامه همین است.
او سپس در ادامه ادعای خود، افزوده است: سؤال بزرگ این است که چه زمانی این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و آیا این گفت‌وگوها پیش از انتخابات ایران ادامه خواهد یافت یا خیر، این مسئله‌ای است که هنوز حل نشده است. 
پیش‌تر سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه «پیشرفت‌های خوبی تا الان در مذاکرات وین داشتیم و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم» گفت: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور به پایان برسد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی‌ توییتری نوشت که رویکردی بسیار خلاقانه و مسئولانه برای حل مسائل برجسته باقی مانده درباره برجام مورد نیاز است.
اولیانوف همچنین از دیدار با هیئت آمریکایی در وین خبر داد و افزود در این جلسه درباره مسائل باقی مانده در راستای احیای برجام گفت‌وگوی صریحی داشته است.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن آنکه روابط میان ایران و آژانس را بسیار پیچیده توصیف کرد، گفت که مشکلات فعلی بین دو طرف موقت است.
به گزارش فارس، همزمان با گزارش منابع کویتی درباره سفر اول ولیعهد این کشور به عربستان،‌ یک روزنامه سعودی مدعی شد که یکی از محورهای این گفت‌و‌گو موضوع هسته‌ای ایران است.