kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مقامات وزارت خارجه ایران تأکید کردند:

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند

مقامات وزارت خارجه کشورمان تأکید کردند که وزرای خارجه آمریکا و انگلیس اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند.

 



سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. مایه دلسردی است!
خطیب‌زاده تأکید کرد: رژیم خونخوار اسرائیل که سعی بر جلب رضایتش دارید تمام تلاشش را کرده تا توافق را تخریب کند.
وی در پایان مطلب خود آورده است: به جای اعتبارزدایی از خودتان، بر احیای توافق اصلی- که تنها راه‌حل روی میز است- تمرکز کنید.
لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن و اسرائیل درباره ایران و از جمله پرونده برجام، دارای اهداف مشترکی بوده و صرفا در روش‌های رسیدن به این هدف واحد، دچار اختلاف‌نظر هستند.
لزوم لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی
خطیب‌زاده همچنین در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران تأکید کرد: ما مذاکراتی را که در وین انجام می‌دهیم، با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دوری از مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون موضوعاتی باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است.
وی افزود: همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ‌ترامپ باید رفع شود و در عین حال راستی‌آزمایی صورت بگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، نباید درخصوص دور آخر عجله کرد. مذاکرات پیشرفت‌هایی در سه کارگروه خود داشته و الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ است.
خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده مبنی بر خرید نفت توسط آمریکا گفت که از زمان کلینتون نفتی از ایران خریداری نشده است.
به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین، روز دوشنبه در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری گفت: تقریبا یک هفته است که مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم.
عراقچی با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم، اظهار داشت: الان در نقطه‌ای هستیم که به اختلافات بارزی که وجود دارد، می‌پردازیم.
وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: متن‌ها تهیه شده و مقدار زیادی متن‌های ما آماده است، ولی چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است.جلسات فشرده‌ای را این روزها برگزار کردیم و جلسه سه‌جانبه‌ای را با روسیه و چین داشتم و هماهنگی‌های خوبی بین ما و روسیه و چین وجود دارد. 
معاون وزیر خارجه ادامه داد: به‌نظر من مسیر خوبی تا الان طی شده است. اینکه آیا در این دور از مذاکرات بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، شخصا مطمئن نیستم.
عراقچی تصریح کرد: به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ممکن است لازم باشد یک‌بار دیگر هیئت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند، هنوز در این خصوص تصمیم قطعی نگرفتیم. ظرف دو‌ سه روز آینده کار را ادامه خواهیم داد، یا به جمع‌بندی خواهیم رسید که چگونه رفتار کنیم. 
وی یادآور شد: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور، به پایان برسد. 
نشست سه‌جانبه
ایران، روسیه و چین در وین
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در توئیتی از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در روز دوشنبه در وین خبر داد.
غریب آبادی در این‌باره نوشت: رؤسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین مسائل مرتبط با گفت‌وگوهای جاری برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
بعد از نشست سه‌جانبه دیروز ایران، روسیه و چین، عراقچی با روسأی هیئت‌های سه کشور اروپایی و همچنین نماینده اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشست.
همچنین نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش پس از نشست سه‌جانبه با نمایندگان ایران و چین، با معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درخصوص برجام در وین گفت‌وگو کرد.