kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

الگوی اشتغال کمیته امداد در اجلاس آتی سازمان بین‌المللی کار ارائه می‌شود

 


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: الگوی اشتغال کمیته امداد به عنوان برگ برنده کشورمان در زمینه اشتغال محرومان، در اجلاس آتی سازمان بین‌المللی کار ارائه خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، حجت‌اله عبدالملکی در نشست خبری با بیان اینکه یک سوم کل جمعیت بیکار کشور مخاطب کمیته امداد هستند، افزود: یک میلیون نفر از اعضای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد مستعد کار هستند و همچنین 500 هزار نفر بیکار نیازمند نیز از خدمات موردی این نهاد بهره‌مند هستند.
عبدالملکی با بیان اینکه کمیته امداد سال گذشته بیش از 197 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد، ادامه داد: از این تعداد 170 هزار مورد اجرای طرح‌های اشتغال و 27 هزار مورد از طریق کاریابی بوده است. برنامه این نهاد ایجاد 200 هزار فرصت شغلی بود و این نهاد موفق به اجرای 99 درصد برنامه‌های اشتغال خود شد.
وی با تقدیر از شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان اظهار داشت: اعتبارات اشتغال کمیته امداد در سال گذشته پنج هزار و 800 میلیارد تومان بود که از این میزان پنج هزار و680 میلیارد تومان محقق شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تاکید کرد: براساس آمار دولتی سال گذشته در مجموع 521 هزار شغل در کشور ایجاد شد که 197 هزار شغل معادل 38 درصد از کل اشتغال ناخالص کشور در این سال توسط کمیته امداد ایجاد شد.
عبدالملکی با تشریح الگوی اشتغال نیازمندان در کمیته امداد خاطرنشان کرد: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، الگوی اشتغال کمیته امداد به عنوان برگ برنده کشورمان در اشتغال محرومان، در اجلاس آتی سازمان بین‌المللی کار (ILO) با حضور نمایندگان همه کشورهای عضو ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال 99 حدود 720 هزار طرح اشتغال جاری تحت نظارت در کمیته امداد برقرار بود، گفت: مجموع درآمد طرح‌های اشتغال مددجویان در سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به سال 98 رشد دو برابری را نشان می‌دهد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: با توجه به پرداخت هفت هزار و 800 میلیارد تومان مستمری به مددجویان در سال گذشته، درآمد طرح‌های اشتغال مددجویان 225 درصد بیشتر از مستمری پرداختی بوده است.
وی به نقش کارآفرینان حرفه‌ای، جهادگران کارآفرین و خیران کارآفرین در توسعه اشتغال مددجویان اشاره کرد و ادامه داد: سه هزار کارآفرین حرفه‌ای در قالب الگوی راهبری شغلی با کمیته امداد همکاری دارند. همچنین 400 مرکز نیکوکاری کارآفرینی و 1350 جهادگر کارآفرین در راستای اشتغال محرومان فعالیت می‌کنند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از توسعه آموزش‌های کسب و کار مددجویان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته 174 هزار نفر-دوره آموزش کسب و کار را در زمینه آماده‌‌سازی برای ورود به بازار کار، مهارت‌آموزی و آموزش‌های تکمیلی دریافت کردند.
عبدالملکی با اشاره به عملکرد اشتغال کمیته امداد در برنامه ششم توسعه کشور گفت: در چهار سال سپری شده از برنامه توسعه کشور کمیته امداد 693 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است که درآمد خالص این طرح‌های اشتغال بیش از 37 میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به برنامه‌های این نهاد برای اشتغال مددجویان در سال جاری اضافه کرد: برای سال 1400 ایجاد 300 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است و به این منظور 11 هزار و 150 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که از این میزان 10 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس و 1150 میلیارد تومان منابع صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و قانون توسعه اشتغال پایدار روستائیان و عشایر است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از آمادگی این نهاد برای پذیرش مسئولیت کل اشتغال خانگی در کشور خبر داد و افزود: در این زمینه با معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس شورای اسلامی مذاکراتی انجام شده که در صورت نهایی شدن کمیته امداد در سال جاری آمادگی ایجاد 500 هزار فرصت شغلی برای محرومان را خواهد داشت.
عبدالملکی به آسیب‌های همه‌گیری کرونا برای طرح‌های اشتغال مددجویان پرداخت و ادامه داد: طرح‌های اشتغال مددجویان به دلیل استقرار در روستاها، خانگی بودن، خرید تضمینی محصولات توسط کمیته امداد و تغییر کاربری تعداد زیادی از آنها به تولید ماسک و لوازم بهداشتی، در طول دوران کرونا دچار خسارت نشد و تنها 3 درصد طرح‌ها آسیب دیدند.
وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد تلاش کرد با ارائه تسهیلات بلاعوض و امهال وام‌ها از این طرح‌ها حمایت کند و در حال حاضر تمام طرح‌های آسیب دیده نیز به چرخه فعالیت بازگشته است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه سال گذشته 56 هزار خانوار از طریق اجرای طرح‌های اشتغال از چرخه حمایتی خارج شدند، تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 40 درصد مربوط به زنان سرپرست خانوار است.
عبدالملکی به فعالیت صندوق ضمانت وام اشتغال مددجویان اشاره کرد و افزود: این صندوق تاکنون 800میلیارد تومان از تسهیلات مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار را ضمانت کرده است و امسال نیز 500میلیارد تومان به منابع این صندوق افزوده خواهد شد.