kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷

تجمع بزرگ ضداسرائیلی در قلب آمریکا

حامیان فلسطین ضمن برپایی تظاهراتی گسترده در پایتخت آمریکا و سر دادن شعار علیه حملات رژیم صهیونیستی، توقف کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به تل‌آویو را خواستار شدند.

در ادامه حمایت‌های افکار عمومی جهان از مردم فلسطین به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان که حتی صدای برخی رسانه‌های صهیونیست را هم درآورد، روز شنبه تظاهراتی گسترده در پایتخت آمریکا برگزار شد. منابع خبری می‌گویند، شرکت کنندگان در این تظاهرات که در «واشنگتن دی سی» برگزار شد، خواستار توقف کمک‌های مالی و نظامی کشورشان به رژیم صهیونیستی شدند. شبکه «تی‌آر‌تی» با اعلام اینکه، «بیش از هزار نفر در تظاهرات روز شنبه حضور داشتند» نوشت در این تجمع پرچم فلسطین به اهتزاز درآمد. "شریف سیلمی" وکیل ساکن پایتخت آمریکا یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بود و برای حاضران در این تجمع سخنرانی کرد. این شهروند ۳۹ ساله آمریکایی گفت: «امیدواریم این پیام روشن را به دولت آمریکا برسانیم که روزهای حمایت از دولت اسرائیل بدون پذیرش عواقب آن به سر آمده است...ما در برابر هر سیاستمداری که تامین مالی تسلیحات برای اسرائیل را ادامه می‌دهد، خواهیم ایستاد. ما با آنها مخالفت خواهیم کرد و علیه آنها رای خواهیم داد و به مخالفان آنها کمک مالی خواهیم کرد تا سرانجام آنها را از منصبشان بیرون کنیم».
تظاهرات روز شنبه در شرایطی انجام شده که در جریان جنگ اخیر غزه و پس از آتش‌بس این جنگ، تظاهرات حمایت از فلسطینیان بارها در واشنگتن دی سی و دیگر مناطق آمریکا انجام شده است. همچنین شهروندان کلمبیایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان فلسطین را محکوم کرده و پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.
رویگردانی جوانان یهودی
از اسرائیل
از سوی دیگر و به دنبال تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، «برایان پیکر» هماهنگ‌کننده گروه مردم نهاد «ائتلاف ضد جنگ و نژادپرستی» (آنسر) گفت که عمده جوانان یهودی آمریکایی دیگر احساس همبستگی با اسرائیل ندارند. او به شبکه المیادین گفت رژیم صهیونیستی بازوی نظامی آمریکا در منطقه است و اکنون روند پایان حمایت جامعه آمریکا از این رژیم آغاز شده است و در این باره باید به اقدام روزنامه نیویورک تایمز که یک فرد یهودی آن را اداره می‌کند توجه کرد که تصویری از کودکان کشته شده در جنگ غزه را در صفحه اول خود منتشر کرد.
این فعال ضد جنگ آمریکایی تأکید کرد که رژیم اسرائیل حمایت بخش عمده جامعه یهودیان آمریکا به خصوص جوانان را به ویژه بعد از جنگ اخیر غزه از دست داده است. برایان پیکر گفت، حمایت دولت آمریکا از رژیم اسرائیل هرگز متوقف نمی‌شود اما باید توجه کرد که تعدادی از مقامات آمریکایی اکنون علیه سیستم نژادپرستی در اسرائیل موضع گرفته‌اند. او سپس با اشاره به تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در شهرهای آمریکا در طول جنگ غزه، گفت که فضای اجتماعی و رسانه‌ای آمریکا تغییر کرده است.
جشن پیروزی جهاد اسلامی در غزه
خبر دیگر اینکه، جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز شنبه در نوار غزه جشنی به مناسبت پیروزی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 12 روزه برگزار کرد. منابع خبری گفتند که در این مراسم ده‌ها هزار نفر از مردم نوار غزه مشارکت داشتند. ابو حمزه سخنگوی گردان‌های القدس روز شنبه در یک سخنرانی گفته که امروز پیروزی که مردم فلسطین و مقاومت به دست آوردند را جشن می‌گیریم.
وی در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که گردان‌های القدس به دقت اوضاع را زیر نظر دارد. ابوحمزه تاکید کرد که قدرت موشکی مقاومت بخشی از قدرت آن به شمار می‌آید و قول داد که یادبود پیروزی را به روز آزاد‌سازی تبدیل خواهد شد.
وی در ادامه سخنرانی خود با تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران برای تأمین ابزار قدرت ما بسیار زحمت کشید و در طول جنگ با رهبری ما در ارتباط بود». وی در بخشی از سخنرانی خود خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «شما در فلسطینمان هیچ عایدی جز شکست نخواهید داشت».