kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
پولیتیکو خبر داد:

تلاش آمریکا برای نظارت بر حرکت دو ناو ایران به مقصد احتمالی ونزوئلا

به نوشته پولیتیکو، آمریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر دارد.

وب‌سایت پولیتیکو در گزارشی نوشت: سه فرد مطلع به وب‌سایت «پولیتیکو» گفته‌اند نهادهای امنیت ملی آمریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر
دارند.
منابع مطلع که خواستند نام‌شان فاش نشود به پولیتیکو گفته‌اند: «ناو- بندرِ مکران» به همراه یک ناو دیگر ایران در آب‌های شرق آفریقا در حال حرکت به سمت جنوب هستند.
«ناو- بندرِ مکران» یک نفتکش است که به ناو تبدیل شده است و از نظر طول و تناژ و گنجایش حجمی ‌بزرگ‌ترین ناو نیرو دریایی ایران محسوب می‌شود. این ناو ۲۲۸ متر طول و ۴۲ متر عرض دارد. تناژ نهایی آن ۱۲۱ هزار تن و حداکثر سرعت آن ۱۵ گره معادل 27/5 کیلومتر در ساعت است. به گزارش العالم، این منابع مطلع به پولیتیکو گفته‌اند، مقامات آمریکایی به‌طور قطع از مقصد کشتی‌های ایرانی اطلاع ندارند، اما معتقدند که ممکن است در نهایت به سمت ونزوئلا بروند.
این منابع می‌گویند: هدف ایران از اعزام این دو ناو به سمت نیمکره غربی همچنان یک معما است و محموله‌های آنها نیز مشخص نیست.
یک مقام مطلع همچنین به پولیتیکو گفته است، به مقام‌های ارشد ونزوئلا هشدار داده شده است که استقبال از ناوهای ایران کاری اشتباه خواهد بود.
اما مشخص نیست که آیا مادورو به این هشدار توجه کرده است یا نه. یکی از منابع مطلع همچنین گفته است در روز پنجشنبه در یک مقطع زمانی مقامات ارتش آمریکا دریافتند که این دو ناو تغییر مسیر داده و برگشته‌اند، اما از بامداد جمعه متوجه شدند که همچنان در حال حرکت به سمت جنوب هستند.
این گزارش اضافه کرده است: به نمایندگان کنگره که به حساس‌ترین اطلاعات دسترسی دارند، طی چند روز گذشته درخصوص حرکت احتمالی این کشتی‌ها ایران به سمت ونزوئلا اطلاع داده شده است اما این احتمال نیز مطرح شده که آنها می‌توانند مسیر خود را تغییر دهند. ایران و ونزوئلا که با تحریم‌های شدید آمریکا رو‌به‌رو هستند، طی چند سال اخیر روابط نزدیک و همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف از جمله برای تبادل بنزین و مواد شیمیایی داشته‌اند.