kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
کارشناس بورس:

چهره بازار سرمایه همچنان نامتعادل است

در شرایطی که طی روزهای اخیر شاخص بورس اندکی صعودی شده و نگاه‌ها را به خود جلب کرده است یک تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: نشانه‌هایی از تعادل در بازار سرمایه نمایان شده است هرچند هنوز عوامل مبهم درباره بورس پابرجاست.

روزبه شریعتی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با‌ اشاره به تاثیر زیرساختارها در بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از عواملی که جو بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث قفل شدن بازار شده بود این بود که بیش از ۴۰۰ نماد بازار از ابتدای صبح با صف فروش همراه می‌شدند.
شریعتی با تاکید بر اینکه چهره بازار همچنان نامتعادل است، گفت: بازار با اینکه کلا به حالت تعادل برسد و ارزش صفوف فروش نیز کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان شود، کمی فاصله دارد که می‌تواند تا انتخابات زمانبر باشد.
او افزود: با توجه به اینکه هنوز عوامل ابهام پابرجا است انتظار نمی‌رود بازار رشد آنچنانی داشته باشد اما خوش‌بین هستم، زیرا نشانه‌هایی از تعادل در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل و همچنین شنبه گذشته در بازار دیده شد و امیدواریم بازار روند منطقی پیدا کند.
وی با بیان اینکه حجم معاملات به عنوان مهم‌ترین دماسنج بازار محسوب می‌شود، اظهار کرد: در روز شنبه ارزش معاملات خرد بازار ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود که از ۲۴ فروردین به بعد بالاترین ارزش معاملات است. همچنین ۴۸۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار صورت گرفت که از پنجم اسفند به بعد اتفاق نیفتاده بود. این کارشناس اظهار کرد: نشانه دیگر در مورد اینکه بازار به تعادل می‌رسد خروج پول قابل توجه از صندوق‌های با درآمد ثابت بود. هرچند که با این روند سهم‌های کوچک به گره معاملاتی می‌روند و انتظار می‌رود حداقل سهام داران عمده یک شرکت سهامی عام، زمانی که سهمشان یک اصلاح بسیار طولانی و قیمتی داشته است، وارد عمل شوند و نشانه‌هایی از حیات خود را نشان دهند. زیرا اعضای هیئت مدیره مدیون سهامداران خرد هستند و باید حمایت کنند و حداقل بعد از بازگشایی بدون دامنه اجازه ندهند سهم‌ها صف
فروش شود.