kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

کوتاه از انتخابات



مسئولان ستادهای استانی رئیسی منصوب شدند
احکام مسئولان ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی دیروز توسط رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی وی صادر شد.
در متن این احکام که به امضای علی نیکزاد رسیده، آمده است: از آنجا که ستادهای مردمی «خودجوش» بسیاری در سراسر کشور بر پا شده‌اند و گروه‌ها، جریان‌ها و اقشار گوناگون مردم از میان جوانان، بانوان و مردان و دانشجویان و نخبگان و دانشگاهیان و صاحبان تجربه و... گردهم آمده‌اند تا دولت مردمی را برای ایران قوی، رقم بزنند، هماهنگی و هم‌افزایی میان ایشان ضرورت دارد و همتی مدبرانه می‌طلبد. در ادامه با تأکید بر همکاری این ستادها با ساختارهای رسمی ‌برگزار‌کننده انتخابات، به مأموریت فعال‌سازی و تجمیع ظرفیت‌های استانی در قالب شوراهای استانی‌ اشاره شده است. در احکام مسئولین ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی همچنین استفاده فراگیر از نیروهای جوان، مؤمن، بانشاط، توانمند و تلاش برای جذب حداکثری و استقبال از همه سلیقه‌های دل بسته به سربلندی ایران عزیز تأکید است.
گفتنی است علی نیکزاد با حکم آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی ایشان منصوب شد.

آخرین جزئیات برگزاری مناظره‌های انتخابات 1400
سید احسان قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌عضو کمیسیون بررسی تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جزئیات برگزاری مناظره‌های انتخابات اظهار داشت: در این دوره تلاش بسیار کردیم که پرسش‌های مناظره‌ها متنوع باشد. همچنین با پرهیز از طرح پرسش‌های کلی و عمومی، از پاسخ کلی به پرسش‌ها پیشگیری خواهد شد. قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌همچنین تصریح کرد: بحث مجادله و دوری از آن را به همه نامزد‌ها یادآوری کردیم و تأکید شده که طبق قانون عمل کنند. در این چارچوب اگر نامزدی بخواهد با اعمال تخلف به نوعی گفت‌وگو یا صحبتش را به کرسی بنشاند به این معنی نیست که وقت به اتمام رسیده، بلکه وقت پاسخگویی برای طرف مقابل در نظر گرفته شده است؛ به این‌ترتیب که وقت مناظره در اختیار نامزد‌ها نیست و اگر حق پاسخگویی برای دیگران ایجاد شود تعیین زمان، در اختیار برگزارکنندگان مناظره و کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است. عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نامزدی درباره افراد ثالث،‌ اشخاص حقیقی و حقوقی، مردم،‌ اقشار و‌ اشخاص مختلف با ذکر نام و یا‌ اشاره به موضوعی، درباره دستگاه طرح موضوعی کند که تخلف محسوب شود، اگر آن شخصیت حقیقی یا حقوقی به این کمیسیون شکایت کند، ناچار هستیم که برای طرف مقابل در قالب برنامه‌ای ضبطی و مستقل زمان پاسخگویی قائل شویم. در این دور از مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری مصمم هستیم که اگر این اتفاق بیفتد قطعا زمان پاسخگویی پیش‌بینی کنیم بنابراین تقاضای ما از نامزد‌ها این است که مفاد قانون را دقیق رعایت کنند.

حمایت ۵۵ تشکل شاهد و ایثارگر از جایگاه شورای نگهبان
۵۵ تشکل خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان کشور، در بیانیه‌ای مشترک، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، حمایت خود را از جایگاه شورای نگهبان و تصمیمات آن اعلام کردند.
در این بیانه آمده است: در چند روز گذشته برخلاف جوسازی‌ها تصمیم شجاعانه شورای نگهبان که با حرکت انقلابی و مقتدرانه در عمل به مُر قانون اساسی فهرستی از کاندیدای تایید صلاحیت شده ارائه کرد که به دور از مصلحت‌اندیشی و ملاحظه‌کاری در عرصه انتخابات کشور قابل تقدیر بوده است. این بیانیه تصریح می‌کند: در این میان بعضی از نامزدهایی که به دلایل قانونی صلاحیت آنها برای اعضای شورای نگهبان محرز نشده است هم‌صدا با دشمنان اسلام، با انتقاد و اعتراض، عملکرد قانونی شورای نگهبان را زیر سؤال بردند. در حالی که عمل به مُر قانون اساسی توسط شورای نگهبان یکی از محکم‌ترین و بهترین راه‌ها برای عبور از مشکلات کنونی و حرکت به آینده‌ای روشن برای کشور و انقلاب است. تشکل‌های خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان همچنین تأکید کردند: ما خانواده‌های بزرگ شهدا، ایثارگران و جانبازان قدردان تصمیم شجاعانه و انقلابی شورای نگهبان بوده و حمایت خود را از این حرکت انقلابی و مقتدرانه، ایشان اعلام می‌کنیم.

گرم شدن تنور انتخابات، شور انتخاباتی در فضای مجازی
کمتر از ۲۰ روز مانده به برگزاری انتخابات فضای استان‌ها تقریباً انتخاباتی شده است، برنامه‌های تقویم انتخابات در حال اجرا بوده، ستادهای انتخاباتی شکل‌گرفته و همچنان تب تبلیغات مجازی داغ است. کارزار انتخابات طی سال‌های اخیر با فضای مجازی نیز آمیخته ‌شده تا پیشران‌های مهمی ‌در پرشورتر شدن انتخابات باشند.
در کرج معاون سیاسی سپاه پیش از ظهر شنبه در حاشیه نشست سیاسی بصیرتی در سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست. در اصفهان حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سلسله نشست‌های تخصصی دولت جوان حزب‌اللهی و تبیین مؤلفه‌های سیاسی دولت آینده به همت دانشگاه آزاد دولت‌آباد سخنرانی کرد.
در استان تهران هم مسئولان مرتبط خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان تبلیغات انتخاباتی شده‌اند. در استان خراسان جنوبی هم رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان جنوبی از ارزیابی اقدامات شهرداری‌ها در جریان انتخابات خبر داده است.
در استان خوزستان ناصر سودانی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان خوزستان با تشریح برخی ویژگی‌های انتخاب اصلح گفت: رئیس‌جمهور اصلح باید عدالت‌باور باشد و مردم برای رأی دادن این خصلت مهم را مدنظر داشته باشند. در استان قزوین هم طرح پیشگامان پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با هدف جلوگیری از هرگونه اقدامات غیرقانونی و با حضور ۳۰ نماینده قضایی اجرایی می‌شود.

منشور اخلاق اسلامی انتخابات منتشر شد
«منشور اخلاق اسلامی انتخابات» حاصل تلاش ۷ نهاد عالی حوزه به همت دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با قلم حجت‌الاسلام زمانی منتشر شد.
هدف از تدوین این منشور، صیانت از اخلاق اسلامی در انتخابات بین مجریان و برگزارکنندگان، ناظران، مطبوعات و رسانه‌ها، نخبگان و شخصیت‌های تأثیرگذار و داوطلبان، نامزدها، احزاب و ستادهای انتخاباتی است. این اثر در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول به ۱۵ اصل از اصول و ارزش‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و عمومی انتخابات و بخش دوم به آئین رفتاری انتخابات به تفکیک گروه‌های دارای نقش انتخاباتی از جامعه می‌پردازد.