kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
جو بایدن خبر داد

چین در‌اندیشه تملک آمریکا طی 15 سال آینده!

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی خطاب به نظامیان کشورش در یک پایگاه نظامی گفت، همتای چینی‌اش معتقد است «پکن در عرض ۱۵ سال آینده مالک آمریکا خواهد شد». مراکز اطلاعاتی آمریکا نیز چندی پیش هشدار داده بودند که، بررسی‌های آنها نشان می‌دهد، چین تا سال 2041 در همه حوزه‌ها جای آمریکا راخواهد گرفت.

سرویس خارجی-

در دوران «دونالد ترامپ» سیاست خارجی آمریکا متناسب با خطوط سند استراتژی امنیت ملی این کشور متمرکز بر شرق آسیا با محوریت چین بود و این سیاست خارجی تا جایی پیش رفت که برخی از وقوع جنگ سرد دیگری این بار بین چین و آمریکا گفتند. پس از او و با آمدن «جو بایدن» -با تمام ژست‌های دیپلماتیکش- اوضاع بهتر نشد هیچ، بدتر هم شد.
حالا بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، در سخنرانی خطاب به نظامیان کشورش در یک پایگاه ارتش آمریکا در «همپتون»، درست مثل ترامپ به چین تاخته و گفته، «ما در نبرد بین دموکراسی‌ها و استبدادها هستیم. دنیا هر چه پیچیده‌تر می‌شود، کار برای دموکراسی‌ها برای جمع شدن کنار یکدیگر و رسیدن به اتفاق نظر دشوارتر می‌شود...من بیشتر از هر رهبر دیگری در جهان زمانم را با «شی جینپینگ»، رئیس‌جمهور چین گذرانده‌ام؛ ۲۴ ساعت نشست خصوصی با او با تنها یک مترجم شفاهی، ۱۷۰۰۰ مایل سفر با او در چین و در اینجا. او قاطعانه معتقد است که چین قبل از سال‌های ۲۰۳۰، ۲۰۳۵ قرار است مالک آمریکا شود چون استبدادها می‌توانند تصمیمات سریع بگیرند».
آنطور که ایسنا نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا حتی مدعی شده که: «آمریکا بی‌همتا است و ما از بین همه کشورهای جهان تنها کشور سازماندهی شده بر مبنای یک ایده هستیم. هیچ کدام از شما از سمت دولتتان به حقوقتان نمی‌رسید؛ شما به حقوق خود می‌رسید صرفا به این خاطر که فرزند خدا هستید. دولت در آنجاست تا از این حقوق خدادادی حمایت کند. هیچ دولت دیگری مبتنی بر این مفهوم نبوده است. هیچ کس به جز خود ما نمی‌تواند ما را شکست دهد»! البته رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا توضیح نمی‌دهد که جنگ‌افروزترین دولتِ معاصرِ جهان چگونه ذیل این آرمان‌ها قرار می‌گیرد!
تمرکز آمریکا بر جنگ احتمالی با چین
در بحبوحه تنش‌ها بین این دو کشور، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز با استناد به برنامه‌های پیشنهاد شده در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۲ نوشته وزارت دفاع آمریکا تمرکزش را بر جنگ احتمالی با چین قرار‌داده است. دولت جو بایدن روز جمعه بودجه سال مالی ۲۰۲۲ را تقدیم کنگره کرد. در این بودجه ۷۱۵ میلیارد دلار بودجه برای وزارت دفاع آمریکا در نظر گرفته شده است!
اسپوتنیک دیروز نوشته بود، در دوران جنگ سرد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مجموعه آموزش‌ها و تدابیر نظامی را در پس پرده و در اروپای غربی به منظور راه‌انداختن جنگ‌های نامنظم در صورت تهاجم شوروی در پیش گرفته بود. اکنون فردی که قرار است معاونت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را در اختیار بگیرد، این روش را قصد دارد تا در مورد تایوان و در مقابله با چین در پیش گیرد.
در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده، «کریستوفر مائر» فردی که از سوی جو بایدن برای تصدی معاونت وزارت دفاع آمریکا به کنگره معرفی شده است، در جلسه استماع کمیته خدمات نظامی سنا گفته قویا خواهان کمک به نظامیان تایوان در بالابردن توان آنها در زمینه جنگ‌های نامنظم است.
گفتنی است، دولت بایدن از همان آغاز کار درست مثل ترامپ شمشیر را از رو برای چین بسته بود، چینی که رشد اقتصادی، سیاسی و نظامی‌اش برای تمام غرب بسیار نگران‌کننده است.