kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
سازمان بهداشت جهانی:

کرونا از بین نمی‌رود، مگر70 درصد مردم دنیا واکسینه شوند

رئیس‌بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت، تا زمانی که 70 درصد جمعیت جهان واکسن ویروس کرونا را دریافت نکنند، نمی‌توان پایان این همه‌گیری را اعلام کرد.

واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورها همچنان ادامه دارد؛ اما رئیس‌سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که کشورهای ثروتمند با خرید و انبار کردن واکسن، به روند واکسیناسیون در جهان لطمه زده‌اند و مانع ریشه‌کن کردن کرونا می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته‌اند حتی بخش کوچکی از مردم خود را واکسینه کنند. در همین راستا، «هانس کلوگه» رئیس‌بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داد، تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت جهان واکسن نزنند، نمی‌توان بر ویروس کرونا غلبه کرد. وی که با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کرد، گفت: «زمانی کرونا پایان خواهد یافت که درصد واکسیناسیون دستکم به ۷۰ درصد برسد». این مقام سازمان جهانی بهداشت، سرعت واکسیناسیون در اروپا را نیز «بسیار آرام» توصیف کرده و گفت که این موضوع، نگرانی‌ها درباره جهش‌های جدید ویروس را افزایش خواهد داد. وی درباره جهش‌های جدید ویروس کرونا گفت: «همان طور که می‌دانیم، شدت تهاجم ویروس کرونای هندی، بیش از کرونای انگلیسی است و قبل از آن نیز می‌دانستیم که سرعت انتشار کرونای انگلیسی، بیش از جهش نخستین این ویروس بوده است». کلوگه تاکید کرد که واکسن‌های موجود، هنوز در برابر جهش‌های ویروس کرونا فعال هستند. این مقام سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون سریع‌تر گفت که این روند، بیش از آنچه که انتظار می‌رفت طول کشیده است. بر اساس گزارش‌ها،‌ در حال حاضر 36.6 درصد از ساکنان اتحادیه اروپا دست کم یک دز از واکسن کرونا را دریافت کرده و 16.9 درصد نیز هر دو دوز را دریافت کرده‌اند.
اعتراضات در اسلوونی
خبر دیگر از کرونا اینکه، هزاران معترض در پایتخت اسلوونی به خیابان‌ها آمدند و به سیاست‌های استبدادی دولت و اهمال‌کاری نخست‌وزیر در دوران کرونا، اعتراض کردند و خواستار کناره‌گیری وی شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «تاگس شاو»، هزاران نفر در «لیوبلیانا»، پایتخت، علیه دولت محافظه‌کار اسلوونی اعتراض کردند. معترضان خواستار کناره‌گیری «یانژ یانسا»، نخست‌وزیر کشورشان، از قدرت شدند. حداقل حدود
20 هزار نفر در اسلوونی کناره‌گیری دولت و انتخابات زودتر از موعد در کشورشان را درخواست کردند. در اعتراضات پایتخت اسلوونی، اتحادیه‌ها و احزاب اپوزیسیون مشارکت داشتند. مخالفان، نخست‌وزیر کنونی را متهم می‌کنند که از بحران کرونا استفاده کرده تا استقلال قوه قضائیه را تضعیف کند.چهار حزب اپوزیسیون همچنین، نخست‌وزیر 62 ساله کشورشان را به قصور در مبارزه با بحران کرونا، و از جمله تهیه واکسن، متهم کرده‌اند.