kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
فعال صنعت قیر:

شرکت‌های داخلی توان تامین 100 درصدی نیاز کشور به قیر را دارند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن قیر ایران از توان تامین ۱۰۰ درصد نیاز داخلی به قیر توسط شرکت‌های داخلی خبر داد.

داود محمدی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن رد ادعای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر کمبود قیر برای استفاده در راهداری، بیان کرد: پتانسیل تأمین صددرصدی نیاز مصرف داخل را داریم و همچنین امکان صادرات به کشور‌های دارای ارتباط تجاری با ایران، توسط شرکت‌های عضو انجمن به میزان بیش از یک میلیارد دلار فراهم است.
او افزود: انجمن قیر ایران در حال حاضر شامل ۸۰ عضو از تولید‌کنندگان شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک است و چند پروژه جدید در شرف تولید نیز، تقاضای عضویت در این انجمن را دارند.
این فعال صنعت قیر کشور در مورد چالش‌ها و مشکلات اصلی این صنعت نیز اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات اعضای انجمن قیر ایران و بطور کلی صنعت قیر کشور این است که یک نهاد رگولاتوری جهت تنظیم‌گری موضوعات مختلفی مانند صدور پروانه‌های بهره‌برداری، کارت بازرگانی و... وجود ندارد و این موضوع سبب ایجاد اختلال در عملکرد فعالان این صنعت و صنایع وابسته به آن می‌شود.
او ادامه داد: همچنین بروکراسی اداری طولانی و پیچیده در عودت وجوه قانونی صادرکنندگان قیر توسط دستگاه‌های دولتی، مشکل مهم بعدی است که صنعت قیر با آن دست به ‌گریبان شده است.
محمدی افزود: به‌طور مثال، متأسفانه وزارت راه و شهرسازی با گذشت بیش از دو سال از دریافت حواله‌های قیر و تأثیر آن در نقدینگی و تولید شرکت‌های عضو انجمن قیر ایران، همچنان از پرداخت مطالبات این شرکت‌ها، سر باز می‌زند. رئیس هیئت‌مدیره انجمن قیر ایران در پایان ضمن‌ اشاره به‌ وجود راهکار برای مشکلات صنعت قیر، گفت: همچنین یکی دیگر از مشکلات فعالان صنعت قیر، توقف صادرات و‌ ترانزیت قیر از طریق کشور‌ ترکیه و تأثیر منفی آن در تولید شرکت‌های شمال غرب ایران است. متأسفانه این مسئله سبب جلوگیری از ارزآوری توسط صنعت قیر به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار شده است.