kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

اخبار کوتاه از فوتبال

قاسمپور: خارجی‌ها باشگاه‌های ما را بدهکار می‌کنند و می‌روند!


یک کارشناس فوتبال گفت: در موضوع گرانی و کمبود مرغ هم تقریبا همین وضع بازیکن و مربی خارجی پیش آمد و در آخر نفهمیدیم مقصر چه کسی است.ابراهیم قاسمپور در مورد لغو ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی در فوتبال ایران که برخی معتقدند به سود دلال‌هاست، اظهار داشت: تصویب یک قانون در فوتبال باید براساس نظرات کارشناسی شده باشد. برای اجرای یک قانون در فوتبال‌مان بهتر است نظرات متخصصین و کارشناسان گرفته شود و بعد از اجماع، تصمیم بگیریم.وی افزود: شرایط لغو ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ما شبیه مسایلی نظیر دلار نیمایی، دلار شناور و... است. بهتر است به جای آنکه اسامی مختلفی روی دلار بگذاریم، کار به صورت اساسی و ریشه‌ای درست شود. در فوتبال ما هم دلال‌ها همیشه کار خودشان را می‌کنند. اگر بازیکن خارجی نباشد، بازیکنان ایرانی را ترانسفر می‌کنند. باید ریشه فساد را بخشکانیم. در همین موضوع گرانی و کمبود مرغ هم تقریبا همین وضع بازیکن و مربی خارجی پیش آمد. در میزگردهای کارشناسی تلویزیون چند نفر می‌آمدند و صحبت می‌کردند و در آخر هم مجری برنامه اعتراف می‌کرد که آخر ما نفهمیدیم مقصر چه کسی است.این کارشناس فوتبال تاکید کرد: می‌گویند بازیکنان ملی‌پوش و رزومه دار خارجی بیاوریم. مگر رزومه جعلی درست کردن، کاری دارد؟ آدم شارلاتان در همه جای دنیا وجود دارد. مگر در کشور خودمان برخی دکترا یا فوق لیسانس جعلی ندارند یا حتی پایان‌نامه دروغین؟ بهتر است ابتدا قبل از اینکه قانونی تصویب شود و بخواهیم آن را اجرا کنیم، کارشناسی شده باشد. بهتر است قبل از تصویب قانونی بدانیم چرا آن را تصویب می‌کنیم تا نخواهیم دور روز دیگر آن را لغو کنیم. اگر قرار است بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ما بیایند، باید نفراتی باشند که سطحشان خیلی بالاتر از خودمان باشد و چیزی به ما اضافه کنند؛ نه اینکه باشگاه‌ها و فدراسیون ما را بدهکار کنند و بروند.
دعوت از تیم ملی فوتسال به جام جهانی کوچک
با دعوت فدراسیون فوتبال تایلند، تیم ملی فوتسال ایران به جام جهانی کوچک دعوت شد.پس از منتفی شدن حضور ایران در تورنمنت شش جانبه تایلند، حالا دعوتنامه رسمی تایلند برای حضور تیم ملی فوتسال ایران در تورنمنت اینترکنتینانتال رسید.در حالی که اما و اگرهای زیادی درخصوص برگزاری تورنمنت تایلند با توجه به شرایط کرونا مطرح شده بود سرانجام دعوتنامه این کشور برای تیم‌ملی فوتسال ایران به فدراسیون فوتبال رسید.این توررنمنت به دلیل حضور ۱۲ تیم از جهان به جام جهانی کوچک معروف شده و می‌تواند تدارکات مناسبی برای تیم ملی فوتسال پیش از حضور در
جام جهانی باشد.بنا به اعلام تایلند، تورنمنت اینترکنتینانتال با حضور ۱۲تیم و در قالب چهار گروه از ۱۹ تا ۲۹ تیر در سالن بانکوک آره‌نا (سالن جام‌جهانی۲۰۱۲) برگزار خواهد شد.با توجه به حضور ایران در تورنمنت شیراز در نیمه تیر، باید دید کادرفنی برای حضور در این تورنمنت باکیفیت برنامه‌ریزی خواهد کرد یا نه؟
تمدید قانون 5 تعویض تا پایان 2022
هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) به‌عنوان تنها نهاد قانونگذار در فوتبال اجرای قانون پنج تعویض در مسابقات را تا پایان سال ۲۰۲۲ مورد تایید قرار‌داد.بر این اساس با تصویب (IFAB) جام جهانی 2022 قطر نخستین جام تاریخ با اجرای 5 تعویض در هر مسابقه به شمار می‌رود و از این نظر منحصر به فرد تلقی خواهد شد.در بیانیه (IFAB) آمده است: قانون اجرای 5 تعویض که بعد از ازسرگیری مسابقات به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان به تصویب رسید تا پایان ماه دسامبر سال 2022 برای تمامی مسابقات رسمی اجرا خواهد شد. تمدید مهلت استفاده از این قانون بر اساس مطالعات و تحقیقاتی است که پیرامون شیوع بیماری کرونا در فوتبال و تاثیر افزایش تعداد تعویض‌ها در جهان صورت گرفته است.پیش از این اتحادیه فوتبال اروپا نیز بر اجرای این قانون در مسابقات یورو 2020 تاکید کرده بود، رقابت‌هایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و قرار است خرداد ماه سال جاری برگزار شود.قانون اجرای پنج تعویض در لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و اکثر لیگ‌های اروپایی به جز لیگ برتر انگلیس اجرا می‌شود. این قانون با توجه به فشردگی مسابقات بعد از تعطیلی طولانی مدت رقابت‌ها و در راستای حمایت از سلامتی بازیکنان فوتبال به مرحله اجرا گذاشته شد.بر این اساس در جام جهانی 2022 قطر شاهد اجرای 5 تعویض در هر مسابقه خواهیم بود که به این صورت رکورد تازه‌ای در تعداد بازیکنان به میدان رفته در این مسابقات ثبت می‌شود چرا که اعضای کادر فنی تیم‎‌ها می‌توانند در هر بازی به 11 بازیکن ترکیب اصلی و 5 یار تعویضی و مجموع 16 بازیکن میدان بدهند.