kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
استاندار کردستان:

اتصال راه‌آهن همدان- سنندج به سلیمانیه عراق با جدیت دنبال می‌شود

 

استاندار کردستان گفت: بهره‌برداری از راه‌آهن همدان - سنندج و اتصال آن به مرز باشماق و استان سلیمانیه عراق، با جدیت پیگیری می‌شود و این مهم نیازمند همت طرف عراقی نیز است.
بهمن مرادنیا همراه استاندار سلیمانیه در بازدید از راه‌آهن همدان - سنندج اظهار داشت: کارهای مطالعاتی برای اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به مرز باشماق در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و در صورت همکاری و فراهم بودن زیرساخت‌ها در خاک عراق، این خط‌آهن به سلیمانیه متصل خواهد شد.
وی به وعده مسئولان عراقی برای تلاش در جهت اتصال این راه‌آهن به سلیمانیه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی و هدف ما اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به مرز باشماق و استان سلیمانیه و دریای مدیترانه است که به‌طور قطع تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی استان و منطقه دارد.
استاندار کردستان با بیان اینکه تاکنون از ۱۵۰ کیلومتر خط آهن همدان - سنندج، ۷۵ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است، اضافه کرد: عملیات زیرسازی ۹۲ درصد این پروژه انجام شده و ریل‌گذاری از سمت همدان به سنندج به صورت مکانیزه در حال انجام است.
مرادنیا به پیشرفت ۸۷ درصدی ایستگاه سنندج اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون برای این پروژه مهم ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و مقرر شده تا پایان تیرماه بهره‌برداری اولیه آن انجام شود.
راه‌آهن همدان- سنندج به طول تقریبی
۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج است که بخش تهران - همدان آن در سال ۱۳۹۶ با حضور
رئیس جمهوری بهره‌برداری شد و به زودی سنندج به‌عنوان بیست‌وسومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.
مسیر خط ریلی همدان - سنندج با گذر از شهرهای بهار، لالجین، قروه و دهگلان به ایستگاه راه‌آهن سنندج منتهی می‌شود.
طول طرح راه‌آهن تهران - همدان - سنندج،
۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.
طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۱۵۰ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود.