kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

بحران «کوه‌خواری» در ایلام (گزارش از دور و نزدیک)

 

پدیده کوه‌خواری این روزها در بعضی از مناطق ایلام با تخریب جنگل‌های بلوط، ساخت و سازهای غیرمجاز رواج پیدا کرده است.
این روزها پدیده زمین‌خواری و کوه خواری به‌عنوان تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها به یکی از معضلات بزرگ شهری در ایلام تبدیل ‌شده است.
زمین‌خواری و کوه‌خواری تنها مختص یک منطقه یا محدوده خاص نبوده و سودجویان با تصرف اراضی ملی و منطقه‌ای، کاربرد زمین‌ها را تغییر داده و در صدد کسب درآمدهای هنگفت هستند.
متأسفانه استان ایلام در سال‌های اخیر شاهد این معضل زیست‌محیطی بوده و نیاز به رسیدگی بیشتر مسئولان برای پیشگیری و برخورد با خاطیان با اعمال مجازات‌های سنگین‌تر دارد.
منابع طبیعی و محیط‌زیست در استان ایلام که می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری باشد، این روزها با عدم توجه به‌موقع مسئولان مربوطه مورد دستبرد ساخت‌وسازهای غیرمجاز قرار گرفته و به مرحله‌ای به نام کوه‌خواری رسیده‌ است. پدیده کوه‌خواری علاوه‌بر تخریب کوه‌ها و مراتع و جنگل‌های شهر ایلام باعث افزایش حاشیه‌نشینی نیز شده ‌است.
نظارت‌ها وجود ندارد
یکی از شهروندان ایلامی اظهار کرد: نبود نظارت‌های کافی بر این پدیده باعث آن شده است که زمین‌خواران بدون هر گونه واهمه از اعمال قانون به این اقدام نابهنجار خود ادامه بدهند.
رسول رشیدی گفت: اگر در این‌باره نظارت‌های به‌جا از طرف مسئولان به‌عنوان راه‌حل پیشگیرانه و وضع مجازات‌های سنگین در برخورد با خاطیان وجود داشته باشد، می‌توان شاهد کاهش زمین‌خواری و کوه‌خواری در جامعه بود.
وی از نهادهای مربوطه خواست با استفاده از گشت‌های مستمر در حاشیه شهرها از تخریب منابع طبیعی جلوگیری کرده و با زمین‌خواران برخوردهای جدی داشته باشند.
برخورد با زمین‌خواران
فریدون یاسمی فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز اظهار کرد: بازرسان ویژه با گشت‌های مختلف در طول ساعات شبانه‌روز در حال رصد مناطق مختلف در استان و شهرستان‌های تابعه بوده تا از تصرف و تعرض اراضی توسط زمین‌خواران جلوگیری به عمل آید.
فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام به راهکارهای مقابله با این پدیده ‌اشاره کرد و گفت: تشدید برخورد دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضائیه، نظارت و برخورد نهادهای مسئول مثل اداره مسکن و راه و شهرسازی، اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست از همان مراحل اولیه، اخذ استعلامات لازم بنگاه‌های معاملات ملکی از مراجع مرتبط، برخورد با ماشین‌آلات سنگین در مرحله خاک‌برداری و... از جمله این راهکارها است.
یاسمی به شگردهای مختلف زمین‌خواری‌... اشاره کرد و گفت: متأسفانه زمین‌خواران با پوشش‌های مختلف از جمله جعل اسناد هویتی، نشانه‌گذاری خودساخته، پوشش‌های خیرخواهانه، تصرف عدوانی و سوءاستفاده از خلأهای قانونی دست به ارتکاب جرم زده و به پدیده زمین‌خواری دامن می‌زنند.
وی برخورد جدی با خاطیان زمین‌خواری را مهم‌ترین عامل جلوگیری از این پدیده دانست و بیان کرد: مجازات‌ها در این رابطه به نسبت‌های مختلف متغیر بوده و به‌محض مشاهده قانون‌شکنی خاطیان در عرصه ‌زمین‌خواری با اعمال قانون‌هایی چون حبس و جریمه و تخریب مواجه خواهند شد.
وجود انشعاب‌های غیرمجاز
در ساخت و سازهای کوه‌خواری
سخنگوی صنعت برق ایلام نیز اظهار کرد: بر اساس آئین‌نامه ابلاغی به مشترکین، شرکت توزیع نیروی برق نمی‌تواند ساخت و سازهای غیرمجاز را وارد شبکه توزیع برق کند، چراکه یکی از شرط‌های لازم برای واگذاری انشعاب برق، احراز هویت رسمی ملک است.
محمد محمدیان شمالی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در حاشیه شهر ایلام ساخت ‌و سازهای غیرمجاز قارچ‌گونه رشد داشته است.
وی عنوان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در خصوص برخورد با ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز با ثبت قرارداد موقت حداکثر به مدت یک‌سال به صاحب ملک مهلت به ثبت رساندن مدارک لازم برای احراز هویت ملک خود را خواهد داد، در غیر این صورت با قطع انشعاب مواجه خواهند شد.
محمدیان شمالی با ‌اشاره به این‌که زمین‌خواران از راه‌های گوناگون درصدد تصرف اراضی ملی هستند، گفت: این عامل مهم باید توسط نهادهای مرتبط و مراجع قضائی پیگیری شده و شرکت توزیع نیروی برق برای استعلام راستی‌آزمایی این افراد نمی‌تواند غیر از رجوع به سند ملکی اکتفا کند.
انشعاب‌های غیرمجاز باعث افزایش بی‌رویه در مصرف آب
سخنگوی آب و فاضلاب استان ایلام نیز گفت: انشعاب‌های غیرمجاز باعث افزایش بی‌رویه در مصرف آب شده و در این زمینه خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت آبفای ایلام وارد شده ‌است.
محمدتقی رشیدی گفت: علاوه‌ بر این‌که مصرف آب از انشعابات غیرمجاز جایز نیست، می‌توان گفت باعث کاهش عمر مفید شبکه آب‌رسانی با افت فشار نیز می‌شود.
وی درخصوص برخورد با انشعاب‌های غیرمجاز گفت: بر اساس قانون مجازات، استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب به جبران خسارت، قطع انشعاب و پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند.
لزوم مبارزه با زمین‌خواری باید به‌صورت جدی و فراگیر از تمام نهادها و ارگان‌های مختلف مورد پیگیری قرار گیرد و در برخورد با خاطیانی که زمین‌های دولتی و منابع طبیعی را تصرف کرده‌اند، هیچ‌گونه ملاحظه و چشم‌پوشی وجود نداشته باشد تا عرصه به زمین‌خواران تنگ شده و این پدیده به‌طورکلی در استان ایلام ریشه‌کن شود.