kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶

بالاخره مردم باید در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند یا نه؟!(خبر ویژه)

سخنگوی دولت در حالی مشکل بورس را «ورود مردم در اوج بازار بورس» می‌داند که رئیس‌جمهور در همین اوج بازار مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد!

به گزارش روزنامه جوان، سخنگوی دولت اخیرا مشکل بورس را این دانست که عده‌اي در اوج بازار، سهام خريداري كردند. بد نيست آقای ربيعي، مروری بر سخنان سال گذشته آقای روحاني داشته باشد كه در اوج بازار، مردم را به سرمايه‌گذاري در بورس تشويق كرد. رئیس‌جمهور در اواخر مرداد‌ماه 99 در اوج بازار سرمايه از مردم خواست كه همه چيز را به بورس بسپارند و بازار سهام را بازار مناسبي براي سرمايه‌گذاري معرفي كرد و حتي بعد از آغاز ريزش بازار نيز رئيس دفتر رئيس‌جمهور در رسانه ملي از بازگشت يا تثبيت بازار سخن گفت، امروز بعد از 10 ماه ريزش بازار سهام و مالباخته شدن ميليون‌ها سهامدار در كشور سخنگوي دولت گفت مشكل بورس اين بود كه مردم در اوج وارد شدند.
ريزش بي‌سابقه بورس در حالي از مرداد 99 آغاز شد و همچنان ادامه دارد كه طبق اذعان كارشناسان اقتصادي، روند غلط مديريتي دولت و وزارت اقتصاد باعث زيان ميليون‌ها سهامدار در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس شده است. امروز شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران كه در اوج بيش از 2 ميليون واحد را به خود ديده بود در مرز يك ميليون و 100 هزار واحدی به‌سر مي‌برد.
نوساني كه بازار سرمايه طي دو سال گذشته به خود ديده، نوسان بسيار قابل ملاحظه‌اي بوده، زيرا برخي از سهامداران سودهاي اتفاقي قابل ملاحظه‌اي به دست آوردند و بسياري از سهامداران كه به دعوت دولت دير وارد بازار سرمايه شدند در واقع بخش زيادي از ارزش دارايي خود را از دست داده‌اند.
طي 10 ماهه اخير انتظار مي‌رفت دولت كه مردم را براي سرمايه‌گذاري در اين بازار دعوت كرده و گفته بود مردم همه چيز را به بورس بسپارند، مانع از وقوع چنين فاجعه‌اي در بورس شود، اما در مرحله عمل چنين اتفاقي نيفتاده است.
با اين حال سخنگوي دولت در نشست خبري در اظهاراتي قابل تأمل گفت: «متأسفانه عده‌اي از هموطنان صرفاً در مقطع اوج‌گيري بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمايت از اين افراد است، به‌رغم اينكه نقش دولت‌ها در همه كشورها در بازار سرمايه نقش ضامن نيست و نقش حامي‌گري دارد.»
سخنگوي دولت در حالي مردم را مقصر وضعيت فعلي بازار سرمايه دانسته و مدعي شده كه مردم در مقطع اوج بورس وارد اين بازار شده‌اند كه دقيقاً در آن مقطع، عده زيادي از مردم به‌ دعوت شخص رئيس‌جمهوري راهي بورس شده بودند.
روحاني در سخنراني‌هاي متعددی مردم را تشويق به حضور در بازار سرمايه کرد، ولي يكي از اين سخنراني‌ها به 22 مرداد‌ماه 99 برمي‌گردد. بسياري از سهامداران كه سال قبل وارد بازار سرمايه شده بودند، تاکنون حداقل 80 درصد از سرمايه خودشان را از دست داده‌اند. بنابراين بايد از آقاي ربيعي سؤال كرد: چه ‌كسي مردم را در روزهاي اوج به بورس دعوت كرد و باعث شد سرمايه‌هاي اندك سهامداران خرد به ‌راحتي پودر شود؟
مهم‌ترين نقدي كه به عملكرد دولت در بازار سرمايه وارد است، به روش دولت براي جبران كسري بودجه در سال 99 برمي‌گردد؛ آن‌طور كه شخص وزير اقتصاد در اسفندماه اعلام كرده بود، دولت حدود 30هزار ميليارد تومان از بورس كسب درآمد كرده است، اين در حالي است كه ماليات دريافتي از خريد و فروش سهام نيز گويا حدود 18هزار ميليارد تومان ارزيابي شده است.