kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶

اعتدال و توسعه از همتی حمایت می‌کند؟(خبر ویژه)

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: باید از شوک رد صلاحیت نامزدهایی مثل لاریجانی و جهانگیری و پزشکیان و هاشمی خارج شد و از شخصیت توسعه‌گرایی مثل آقای همتی در انتخابات حمایت کرد.

غلامعلی دهقان در پاسخ به این سوال نامه‌نیوز که «جریان اصلاحات و اعتدال چه تصمیمی درباره انتخابات و نامزدهایی مثل همتی و مهرعلیزاده می‌گیرد، گفت: برای پاسخ به این سؤال باید یک خاطره‌ای را نقل کنم. هفته اول خرداد۱۳۹۲ بود. به مناسبتی در دفتر فاطمه هاشمی در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم. برخلاف همیشه وی را بسیار ناراحت دیدم. معلوم شد ساعتی قبل علی لاریجانی پیغامی از سوی شورای نگهبان آورده مبنی بر اینکه هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات صلاحیتش احراز نشده است! و بهتر است انصراف دهد؛ اما آقای هاشمی‌ قبول نکرد. وی افزود: خبر عجیبی بود. واقعا شوک‌ بود. دو سه روز بعد که‌ اسامی نهایی اعلام شد، معلوم شد خبر درست است. جامعه هم در تعجب که چگونه رئیس‌جمهور دو دوره کشور و رئیس مجمع تشخیص‌ نظام برایش عدم احراز صادر شده است. اما این پایان کار نبود.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: در انتخابات سال ۹۶ جامعه پس از شوک اولیه به خود آمد و به تدریج و طی مناظرات به شخصیتی دیگر اقبال نمود که به آرا و اندیشه هاشمی نزدیک بود. پس این دوره هم می‌تواند این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: هرچند خبر عدم احراز صلاحیت جهانگیری و لاریجانی و حتی‌ پزشکیان و محسن هاشمی‌ برای جامعه و نخبگانش سنگین‌ است. بااین وجود، باید از این شوک عبور کرد و راهی‌ گشود. در میان شخصیت‌های باقیمانده، دکتر همتی نشان داده شخصیتی توسعه‌گرا، دانا بخصوص در حوزه اقتصاد، باشهامت که مصداق آن ورود وی به بانک مرکزی در سخت‌ترین شرایط و مهار نسبی قیمت ارز بود. آن‌هم زمانی که صادرات نفت دومیلیون بشکه‌ای به زیر صدهزار بشکه رسیده بود.
دهقان اظهار کرد: همتی با توجه به حضورش به‌عنوان معاونت سیاسی سیما در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از شمّ سیاسی خوبی هم برخوردار است. حضور یک اقتصاددان برجسته دانشگاهی آن هم با تخصص اقتصاد کلان فرصت مغتنمی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.
این فعال سیاسی ادامه داد: نباید ناامید شد. همیشه در ناامیدی‌ها بسی می‌توان امیدوار بود. هرچند کار سخت‌ و راه ناهموار است اما برای شروع کار، همتی لازم است. یادآور می‌شود آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است. او در عین حال در چند ماه اخیر درباره علت کسری بودجه و استقراض دولت، مجادلات لفظی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه (دبیرکل حزب اعتدال و توسعه) داشته است.