kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وقتی قاتلان امید اشک تمساح می‌ریزند

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «ضربه شديد به اعتماد و اميد مردم» در واکنش به اعلام نتایج جبهه اصلاحات ايران به عنوان تشكيلات مركزي و محوري احزاب اصلاح‌طلب با انتشار بيانيه‌اي كه خروجي نشست بعدازظهر سه‌شنبه اين جبهه بود، رسما نسبت به ردصلاحيت گسترده داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري، به‌خصوص 9 گزينه موردنظر خود اعلام موضع كرد. اين نهاد بالادستي در جريان اصلاحات اعلام كرد كه تمام تلاش خود را به ‌كار گرفته تا انتخاباتي پرشور و مشاركتي، با حضور نمايندگان همه جريان‌ها و اقشار مختلف برگزار شود و زمينه براي حل مشكلات اساسي كشور و وضعيت ناگوار اقتصادي و معيشت مردم فراهم آيد اما فرآيندي كه در جريان رسيدگي به صلاحيت داوطلبان انتخابات رقم خورد، ضربه‌اي‌ شديد بر اعتماد و اميد مردم براي اصلاح امور از طريق انتخابات و صندوق راي وارد كرد.
گفتنی است مدعیان اصلاحات در حالی برای اعتماد و امید مردم ابزار نگرانی می‌کنند که یکی از دلایل دلسردی مردم مشکلاتی ناشی از عملکرد 8 ساله دولت اصلاح‌طلب روحانی است.
پیش از این نیز غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب با انتقاد از عملکرد این جریان‌، مجموعه عملکرد دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل را عامل اصلی نا امیدی مردم از این جریان دانست و گفت: « بازگرداندن امید و اعتماد خیلی کار سختی است. وقتی یک جامعه امیدوار با آن شور وحرارت می‌آید و با استقبال خود در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای کار اصلاح‌طلبان می‌ایستند و بعد مجموعه دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل کاری می‌کنند که آنها ناامید شوند؛ بازیابی سرمایه اجتماعی کار ساده‌ای نیست».
از هر دو جناح سیاسی ردصلاحیت شده‌­اند
روزنامه شرق در گزارشی به پرونده ردصلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و نوشته است: «ردصلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار کم‌سابقه است؛ زیرا از هر دو جناح سیاسی نامزدهای متعددی ردصلاحیت شدند؛ با این تفاوت که از جبهه اصلاحات تمام نامزدهای اصلی از رقابت بازماندند و از اصولگرایان نامزدهای اصلی در میدان باقی ماندند. در مجال پیش‌رو به بررسی سابقه مهم‌ترین نامزدهای ردصلاحیت‌شده پرداخته می‌شود.»
این گزارش در ادامه آورده است: «اسحاق جهانگیری فردی است که در میان نامزدهای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان توانست بعد از محمدجواد ظریف بیشترین رأی را از آن خود کند. او که از ابتدای کار دولت اول روحانی تا کنون قریب به هشت سال است در مسئولیت معاون‌اولی دولت ایفای نقش می‌کند، نیرویی کاملا اصلاح‌طلب با گرایش حزبی کارگزاران محسوب می‌شود. جهانگیری مهم‌ترین نیروی اصلاح‌طلب حاضر در دولت بود...»
این گزارش در ادامه آورده: «جهانگیری همواره می‌گوید که در دولت حاضر شدم زیرا می‌دانستم اگر از دولت خارج می‌شدم شرایط بر مردم سخت‌تر می‌شد. او مدعی است پای عهدی که با مردم بستم در دولت ماندم. اصلاح‌طلبان روی جهانگیری حساب ویژه‌ای باز کرده بودند؛ او هم یک اصلاح‌طلب کامل بود و هم خطر ردصلاحیتش کم به نظر می‌رسد، زیرا جهانگیری سال‌ها از استانداری تا وزارت و دو دوره نمایندگی مجلس و حالا هشت سال معاون‌اولی را تجربه کرده است و مصداق یک رجل سیاسی بود. در هر صورت جهانگیری ردصلاحیت شد تا مهم‌ترین چهره اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات کنار گذاشته شود.»
این روزنامه در حالی جهانگیری را اصلی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده که وی کارنامه‌ای از سوءمدیریت و ضعف مدیریت را با خود یدک می‌کشد. ماجرای ارز 4200تومانی که منجر به تضییع بیت‌المال و سوءاستفاده رانت خواران شد یکی از موارد است. لازم به ذکر است که در هیئت وزیران هر وزیری یک وزارتخانه در اختیار دارد اما معاون اول وزارتخانه‌ای ندارد و به نوعی یکی از وظایف او پیگیری مصوبات هیئت دولت و نیز ایجاد ارتباط میان وزارتخانه‌هاست. یک نمونه در همین زمینه این است که در سال‌های گذشته مشکل به وجود آمده در مورد مرغ و تخم مرغ به نهاده‌های دامی باز می‌گردد که در این باره دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی در عدم هماهنگی این مشکل را ایجاد کردند. حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند چرا چنین فردی صلاحیتش تایید نشده است؟!!
نمونه‌­ای از برنامه‌­های اصلاحات
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «عباس آخوندی به‌عنوان یک چهره اقتصادی اصلاح‌طلب شناخته می‌شود که در زمره معدود نیروهایی است که یک روش اقتصادی روشن برای اداره کشور ارائه می‌کند. او باور دارد باید دولت با یک نظریه مشخص اداره شود و اگر چنین نشود، کشور دچار مشکلاتی این‌چنینی می‌شود... در فاصله سال‌های 72 تا 76 در کابینه دوم دولت‌هاشمی‌رفسنجانی و از سال 92 تا 97 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهر‌سازی بود.»
چنانکه خواندید آخوندی 9سال وزیر راه و شهر‌سازی بوده است. در مورد ادعای برنامه داشتن آخوندی تنها همین نکته کافی است که نتیجه 6سال اخیر حضور آخوندی در وزارت راه و شهر‌سازی وضعیت امروز مسکن و اجاره بها است. همچنین یکی از برنامه‌های جدی آخوندی در قامت وزیر راه و شهر‌سازی دولت روحانی «نساختن خانه» بود که دست آخر نیز به اجرای کامل این برنامه (یعنی نساختن خانه) افتخار کرد.
این روزنامه در معرفی دیگر چهره اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده افزوده است: «محمد شریعتمداری اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او پیش‌تر نیز در دولت دوازدهم وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. شریعتمداری در دولت اول و دوم سیدمحمد خاتمی وزیر بازرگانی بوده ‌است. .. او در سال 96 ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده داشت. روز سه‌شنبه ششم شهریور ۱۳۹۷ طرح استیضاح شریعتمداری تحویل هیئت‌رئیسه مجلس شد. به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس، این طرح استیضاح با بیش از ۷۰ امضا در ۱۵ محور تدوین شده بود که از محورهای آن ضعف مدیریت، عدم کنترل و مدیریت بازار و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بوده ‌است. او در شامگاه شنبه ۲۸ مهر 97 به‌طور ناگهانی پس از ۴۲۶ روز فعالیت از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت استعفا داد؛ ولی فردای روز استعفا به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرف رئیس‌جمهور برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی شد. شریعتمداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیروهای دولت روحانی هم در انتخابات 1400 ردصلاحیت شد.»
در مورد محمد شریعتمداری باید گفت که عملکرد او به قدری در وزارت صمت دولت روحانی ضعیف بود که اصلاح‌طلبان مجلس دهم نیز در قامت منتقد وی ظاهر شدند و استیضاح وی در مجلس قبل به شدت جدی شده بود که وی استعفا داد. چند روز بعد روحانی او را به عنوان وزیر کار به مجلس دهم معرفی کرد و در کمال حیرت دو فراکسیون اصلاح‌طلبان و فراکسیون مستقلان (حامیان دولت به ریاست لاریجانی رئیس‌وقت مجلس) از شریعتمداری حمایت کردند و تنها فراکسیون اصولگرایان گفت که به او رای اعتماد نخواهد داد.
امید اصلاح‌­طلبان در دست غربی‌­ها است!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «آنطور که مشخص است برجام تمام شده و به نظر می‌رسد توافق هم حاصل شده و فقط اعلام آن مانده است. خبرها حاکی از این است که پیش‌نویس آماده شده که نشان می‌دهد مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است... به نظر می‌رسد خبر احیای برجام باعث شور و نشاط سیاسی جدیدی در جامعه خواهد شد و امیدهای مرده را دوباره احیا خواهد کرد».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «از این لحاظ می‌توان گفت افزایش امید و انتظارات مردم و همین‌طور فضای مثبتی که ایجاد خواهد شد قطعا می‌تواند به نفع جریان حامی دولت در انتخابات باشد و به نفع اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی که الان حاکم است، تمام شود و دستاورد دولت که در دور اول ریاست‌جمهوری روحانی حاصل شد وسبب انتخابشان برای دومین بار شد در پایان دولتش وقتی تکرار شود، موجب شانس بیشتر همفکران دولت خواهد شد».
هدف ایران در برجام، بازگشت آمریکا به توافق نیست بلکه هدف اصلی لغو تحریم‌هاست. قطعاً مردم از تسریع در لغو تحریم‌ها خشنود می‌شوند اما اینکه دولت بخواهد تحت هر شرایطی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مذاکرات را به نتیجه برساند و طرف‌های برجامی این عجله را از طرف ایران ببینند، قطعاً خواست اصلی مردم در مذاکرات -که همان لغو تحریم‌هاست- محقق نخواهد شد.
مقامات دولت بایدن صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نکرده و ایران باید ابتدا به تعهدات کامل بازگردد.
آمریکا با شراکت اروپا به دنبال بازگشت بدون هزینه به برجام است. به عبارت دیگر آمریکا در پی آن است تا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و در ادامه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران را به عنوان مسئله اصلی برجام جا بزند.
در این میان این احتمال وجود دارد که آمریکا با حفظ ساختار تحریم‌ها، امتیازات نمایشی و بی‌خاصیت را به عنوان تعهدات برجامی روی میز بیاورد. با این‌حال طیف مدعی اصلاحات با دهن‌کجی به منافع ملی و عزت مردم، برای ماندن در پاستور، به دنبال فریبکاری با استفاده از مذاکرات وین است.