kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
پس از سال‌ها صورت گرفت

دو اعتراف به نسل‌کشی از سوی فرانسه و آلمان در دو کشور رواندا و نامیبیا

کشور آلمان پس از حدود 117 سال، به نقش خود در نسل کشی تقریباً 100 هزار نفری کشور نامیبیا، و فرانسه نیز پس از حدود 27 سال، به نسل کشی 800 هزار نفری در رواندا اعتراف کردند.

کشور آلمان پس از حدود 117 سال، به نقش خود در نسل کشی تقریباً 100 هزار نفری کشور نامیبیا، و فرانسه نیز پس از حدود 27 سال، به نسل کشی 800 هزار نفری در رواندا اعتراف کردند.
سال‌ها پیش «جواهر لعل نهرو» سیاستمدار شهیر هندی، که خود طعم تلخ استعمار اروپایی‌ها را چشیده بود، در توصیف این استعمارگران، که در وارونه کردن واقعیت‌ها زبردست بودند، گفته بود: «دست‌های خون‌آلود خود را پشت دستکش‌های مخملی خود پنهان می‎‌کنند.» اما گاهی این دست‌ها از دست‌کش‌های زیبا بیرون می‌افتد.
نسل کشی آلمانی‌ها
دولت آلمان به نقش این کشور در نسل‌کشی دو قوم ساکن نامیبیای امروزی در آغاز قرن بیستم اعتراف کرد. «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، گفت که به نشانه به رسمیت شناختن رنج بی‌اندازه این اقوام، بیش از یک میلیارد یورو کمک به آنها اختصاص می‌دهد. وزیر خارجه آلمان دیروز گفت، از نظر تاریخی و اخلاقی، مسئولیت کشتار دو قوم «ناما» و «هیریرو»، متوجه کشورش است. به گزارش ایسنا، آلمان درباره به رسمیت شناختن این نسل‌کشی، به مدت پنج سال در حال مذاکره با دولت نامیبیا بود.
گفتنی است، در سال ۱۹۰۴ گروهی از افراد دو قوم ناما و هیریرو با شورش علیه استعمارگران آلمانی، بیش از 100 نفر از آنها را کشته‌اند. نیروهای آلمانی در واکنش، شورشیان را در نبردی شکست دادند و به سوی بیابان راندند، جایی که بسیاری از آنان از تشنگی جان دادند. پس از آن، هزاران عضو اقوام شورشی، به اسارت گرفته و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شده‌اند. بیشتر این افراد نیز به دلیل بیماری، آزار و خستگی مفرط، جانشان را از دست داده‌اند. شمار دقیق قربانیان مشخص نیست. اما برآورد می‌شود که تا ۱۰۰ هزار نفر بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ کشته شده‌اند.
نسل‌‎کشی فرانسوی‌ها
از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، در سفر به «کیگالی» پایتخت کشور آفریقایی رواندا، اعلام کرد که پاریس از کیگالی برای نقش این کشور در کشتار سال ۱۹۹۴، تقاضای بخشش دارد. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور فرانسه طی سفر به کیگالی، تصریح کرد که پاریس مسئولیت خود در نسل‌کشی ۲۷ سال پیش در رواندا را می‌پذیرد. او بدون عذرخواهی رسمی، به خاطر نقش کشورش در این فاجعه انسانی، درخواست بخشش کرد. اظهارات روز پنجشنبه رئیس‌جمهور فرانسه در هنگام سخنرانی رسمی در مراسم یادبود نسل‌کشی کیگالی، محلی که ۲۵۰ هزار قربانی کشتار جمعی در آنجا دفن شده‌اند، مطرح شد.
رئیس‌جمهور فرانسه در حالی مسئولیت کشورش در نسل کشی رواندا را پذیرفته است که اوایل فروردین ماه امسال، گروهی از مورخان فرانسوی طی گزارشی رسمی به دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، این کشور را دارای «مسئولیتی بزرگ» در کشتار وسیع سال ۱۹۹۴ در کشور «رواندا» دانسته‌اند.
در این گزارش آمده بود که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است. در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه‌روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله «هوتو» کشته شده‌اند.
اروپایی‌هایِ همچنان مقصر
خبر دیگر از بی‌توجهی اروپایی‌های به جان انسان‌ها، مربوط به دوره معاصر است؛ سازمان ملل در گزارش جدیدی، اتحادیه اروپا را دست‌کم تا حدی در مرگ هزاران پناهجو حین عبور از دریای مدیترانه مقصر دانست.
به نوشته پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور»، سازمان ملل در این گزارش، اتحادیه اروپا را به ممانعت از اجرای عملیات نجات و بازگرداندن عامدانه پناهجویان به میان دریا متهم کرده است.
در بازه مورد بررسی این گزارش (ماه آغازین ۲۰۱۹ تا ماه پایانی ۲۰۲۰)، دست‌کم ۲۲۳۹ پناهجو حین تلاش برای رسیدن از لیبی به مالت و ایتالیا غرق شده‌اند. طبق آمار سازمان ملل، تعداد پناهجویان جان باخته در چهارماه آغازین سال جاری میلادی، حدود ۶۳۲ نفر برآورد شده است.