kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
با حضور شهردارتهران

مجموعه تاریخی و گردشگری رازی در شهرری افتتاح شد

شهردار تهران در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی گفت: ری یکی از نقاط عطف تاریخ است که در خارج از ایران بیشتر شناخته شده و در داخل کشور کمتر به آن پرداخته شده است.


به گزارش پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی در منطقه ۲۰ افزود: ری قبل از قرن هفتم کلانشهر ایران بود و قبل از حمله مغول جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر داشت از آن شهر عظیم آثار زیادی باقی نمانده است.
حناچی اظهارداشت: دژ رشکان، آتشکده‌های برجای مانده از دوره ساسانی و چشمه علی به عنوان عنصر طبیعی با بیش از ۶ هزار سال قدمت، برج طغرل و دیواره‌ای از حرم حضرت عبدالعظیم با خطوط کوفی از مهم‌ترین آثار باقیمانده از ری هستند.
وی با بیان اینکه سه لایه تمدنی زیر ری وجود دارد، ادامه داد: در طرح جامع تهران، منطقه ری از چشمه علی تا حرم عبدالعظیم به عنوان محور فرهنگی تاریخی شناخته شده و طرح‌های موضوعی و موضعی در آن تعریف شده است.
شهردار تهران درباره این طرح‌ها توضیح داد: طرح چشمه علی را دو هفته پیش در کمیسیون ماده پنج به تصویب رساندیم که متضمن حفظ ارزش‌های این چشمه است. ساماندهی ابن بابویه با همکاری اوقاف را در دست تعقیب داریم. همچنین سیمان ری را از دولت گرفتیم و تبدیل به مجموعه فرهنگی و موزه صنعت خواهد شد.
حناچی گفت: همچنین مجموعه تاریخی و گردشگری رازی و میدانگاه خورشید نیز بخش دیگری از ماموریت طرح جامع برای ری خواهد بود. علاوه‌براین دو خط مترو به ری آوردیم و ادامه خط ۶ نیز در این محدوده به بهره‌برداری می‌رسد که امکان دسترسی به حمل‌ونقل عمومی قطعا در توسعه ری نقش موثری خواهد داشت.
تسریع روند عملیات ساخت مجموعه رازی
در دوره پنجم مدیریت شهری
همچنین در این مراسم‌، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: مجموعه رازی در زمینی به مساحت چهار هکتار احداث شده است. این مجموعه، فضایی بیش از ۳۱ هزار متر مربع با چهار سالن وسیع دارد. مجموعه رازی نخستین مجموعه تاریخی-گردشگری شهرداری تهران است. از دهه هفتاد زمزمه احداث این پروژه آغاز شد اما با سرعت پایینی حرکت کرد. زمانی که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۸۹ این پروژه را به دست گرفت، کار به خوبی پیش رفت اما متناسب با سرعت و برنامه نبود.
صفا صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه هزینه مفصلی برای پروژه رازی انجام شده است، افزود: باتوجه به اینکه پروژه رازی در طول سالیان ساخته شده، هزینه پروژه را به قیمت امروز برآورد کرده‌ایم. بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش مجموعه رازی به قیمت امروز است. مجموعه رازی یکی از کم نظیرترین مجموعه‌های تاریخی-گردشگری است. این پروژه دارای فضاهای متعدد از جمله موزه، کتابخانه، آمفی تئاتر روباز، چهار سالن همایش با ظرفیت ۱۰۰ نفر تا ۹۰۰، گالری‌های متعدد و... است. مهم‌ترین فضایی که در مجموعه رازی وجود دارد، یک سایت کاوش تاریخی است. فاصله میان مجموعه رازی تا دیوار محوطه برج تاریخی طغرل، یک فضای کاوش بکر و طبیعی است. شهرداری درحال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی است تا کاوش تاریخی در این منطقه آغاز شود.
وی ادامه داد: امید است که این فضا کمک کند تا کمبود سرانه‌های منطقه ۲۰ و شهرری جبران شود. کارکرد این فضا محلی و منطقه‌ای نیست و متعلق به تمامی شهروندان تهرانی است.