kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸
شورای نگهبان، اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌ شده را اعلام کرد

رقابت 7 نامزد در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

بعد از اعلام نهایی 7 کاندید انتخابات ریاست جمهوری برخی نامزدهای رد صلاحیت شده با تمکین به‌نظر و رأی شورای نگهبان و دعوت مردم به مشارکت در انتخابات، حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای را مورد تأکید قرار دادند.

 


سرویس سیاسی-

پس از گذشت 10 روز از پایان ثبت‌نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتظار و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در رسانه‌ها و محاف سیاسی، ستاد انتخابات کشور دیروز سه‌شنبه 4 خرداد ماه در اطلاعیه‌ای اسامی ‌نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
در اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور آمده است: در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، اسامی‌نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است به‌ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
۱- آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲
۲- آقای محسن رضایی میرقائد- فرزند نجف- کد نامزد ۴۴
۳- آقای سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی- فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳
۴- آقای علیرضا زاکانی- فرزند حسین- کد نامزد ۵۵
۵- آقای سیدامیرحسین قاضی­‌زاده‌هاشمی- فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶
۶- آقای محسن مهرعلی‌زاده- فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷
۷- آقای عبدالناصر همتی- فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸
روند تایید صلاحیت‌ها با پایان یافتن فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات از 26 اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا روز دوشنبه ادامه داشت.
آغاز تبلیغات
با اعلام نهایی اسامی ‌داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات این انتخابات آغاز شد. بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی‌آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می‌پذیرد.
گفتنی است بعد از اعلام اسامی ‌نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از چهره‌ها، فعالان وکارشناسان سیاسی و همچنین کاربران فضای مجازی با حمایت از اقدام انقلابی شورای نگهبان، عدم احراز صلاحیت چند تن از نامزدهایی که طی 8 سال گذشته، جزو بانیان و مقصران وضعیت موجود بودند را ستودند.
از سویی، برخی نامزدهایی که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشد، روز گذشته با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند به رأی و نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنند.
کدخدایی: دلایل
عدم احراز صلاحیت‌ها را نمی‌توانیم بگوییم
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره برخی واکنش‌ها به لیست نهایی نامزد‌های احراز صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی ارائه کرد.
وی در مورد حضور همه سلایق در لیست منتشر شده نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: بطور طبیعی ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی است، این‌گونه مسائل در طول رسیدگی‌ها به‌طور خودکار انجام می‌شود، یعنی ضرورتی ندارد شورای نگهبان نسبت به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بخواهد تصمیم‌گیری کند، چون از جهت قانونی نیز معیاری ندارد و ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح افراد بیشتر باشند در دوره دیگر از جناح دیگری؛ این موضوع بستگی دارد به انطباق معیار‌های قانونی که افراد ثبت‌نام کردند.
کدخدایی درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزد‌ها گفت:، چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای زید یا آقای عمرو این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها و استعلام از مراجع رسمی ‌خاطرنشان کرد: گاهی اوقات از مراکز دیگر هم گزارش‌هایی ارسال می‌شود، ما برای دریافت گزارش منعی نداریم و باید از صحت گزارش‌ها اطمینان حاصل کنیم؛ چه گزارش‌هایی که مراجع رسمی ‌ارسال می‌کنند و چه گزارش‌هایی که از سایر مراجع به دست ما می‌رسد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حق اعتراض کسانی که صلاحیتشان احراز نشده گفت: چون اصولا در ریاست جمهوری بحث رد صلاحیت وجود ندارد و احراز صلاحیت است، طبق قانون، خود قانونگذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت و این‌گونه مسائل لحاظ نکرده، در واقع وقتی ما اسامی ‌را اعلام کردیم و وزارت کشور هم اطلاع‌رسانی می‌کند وارد موعد قانونی تبلیغات می‌شویم.
سخنگوی شورای نگهبان، صبح روز گذشته با‌ اشاره به تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی این شورا گفت:‌ اعضای شورای نگهبان دیروز درباره برخی داوطلبان ابهاماتی داشتند که با دعوت از این افراد توضیحات آنها را شنیدیم.
بیانیه علی لاریجانی
علی لاریجانی یکی از داوطلبین کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 پس از عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران صادر کرد. در این بیانیه آمده است: در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم.
لاریجانی افزود: با حمایت شما عزیزان به‌خصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی‌ راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات این‌گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی‌که در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.
گفتنی است بر اساس گزارش یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب، لاریجانی قبل از اعلام نهایی اسلامی نامزدها از سوی وزارت کشور، در جمع فعالان ستاد خود با تایید خبر ردصلاحیتس، آن را قطعی و نهایی اعلام کرده و گفته است: نتیجه را پذیرفتم و اعتراضی ندارم و درخواست بررسی مجدد هم ندارم. حتی به اخوی هم گفته‌ام هیچ اقدامی برای تغییر نظر شورای نگهبان نکنید.
ضرغامی: طرح‌هایم را
برای مدیران آینده
ارائه خواهم کرد
سید عزت‌الله ضرغامی ‌عضو شورا‌های عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏بخش‌هایی از طرح مسکن، برنامه‌های بدون بودجه، اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی، گمرک، تجارت خارجی و نظام یارانه‌ها در همین‌جا منتشر شده است.
وی افزود: با تشکر از دو سال تلاش شبانه‌روزی مشاوران و کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌ام، به تدریج بقیه‌ طرح‌های آماده شده را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد.
محسن‌ هاشمی:
نباید با صندوق‌های رای
قهر کرد
همچنین محسن ‌هاشمی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در اولین اظهارنظر پس از رد صلاحیتش گفت: سردار سلیمانی امانتدار حق مردم بود. حق انتخاب مردم، بزرگ‌ترین حق‌الناس است. امروز جامعه ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، در شرایط ملتهب و نگران‌کننده‌ای وجود دارد. بقول آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی در هر شرایطی نباید با انتخابات و صندوق‌های رای قهر کرد.
اسحاق جهانگیری:
شهروندان را به مشارکت
در انتخابات دعوت می‌کنم
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در اطلاعیه با بیان اینکه «اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم» تأکید کرد: از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسایل کشور به‌ویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روزها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ‌ترسیم آینده‌ای بهتر و امیدبخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به اینجانب اعتماد و ابراز لطف داشته‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنم.
خبر «نامه روحانی به رهبری درباره صلاحیت کاندیداها»
روز گذشته برخی خبرها حاکی از آن بود که حجت‌الاسلام روحانی پیرامون موضوع صلاحیت کاندیداها به رهبر انقلاب نامه نوشته است.
بر همین اساس بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در این خصوص گفت: معمولا آقای رئیس‌جمهور در موارد مهم نامه‌نگاری را با رهبری انجام می‌دهند چون از صبح در بحث سخنگویی مشغول بودم، خبری ندارم اما معمولا رئیس‌جمهور این نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد ولی اجازه دهید این را دقیق می‌پرسم و اطلاع‌رسانی می‌کنم.
توییت مهرعلیزاده با هشتگ‌های بانیان وضع موجود!
همچنین گفتنی است که محسن مهر علیزاده که جزو لیست اسامی‌تایید صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است در واکنش به رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان با انتشار توییتی نوشت: «اصلاحات زنده است تا ایران زنده است...»
این توییت با هشتگ‌های اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمد شریعتمداری منتشر شده است.
واکنش پزشکیان
همچنین، بعد از انتشار اسامی‌نهایی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دفتر اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان یکی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در متن این اطلاعیه با مطلع «چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی» آمده است: «ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌های کشور، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را از آقای دکتر پزشکیان اعلام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم که ایشان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ‌گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.»
برگزاری ۶ مناظره تلویزیونی و رادیویی
یکی از موضوعات خبری که روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد بحث واقع شده بود، مسئله آغاز تبلیغات انتخاباتی و کم و کیف مناظره‌های تلویزیونی بود.
از همین رو بود که سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دیروز سه‌شنبه در گفت‌و‌گویی با‌ اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و اعلام اسامی‌از سوی وزارت کشور عنوان کرد: امشب (چهارشنبه) مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغی نامزدها برگزار خواهد شد، این مراسم در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما به‌صورت زنده از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
3 مناظره 3 ساعته بین نامزدها
وی بیان کرد: در مدت ۲۰ روزه تبلیغات انتخاباتی به‌صورت روزانه از شبکه‌های مختلف رسانه ملی برنامه‌های انتخاباتی نامزدها پخش خواهد شد و جدول زمانی هر روز نیز به تفکیک هر روز اعلام می‌شود و سه مناظره زنده تلویزیونی با حضور نامزدها در روزهای آینده برگزار خواهد شد.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: هر یک از این مناظره‌های تلویزیونی حداقل در سه ساعت برگزار می‌شود اگرچه ممکن است زمان مناظره از سه ساعت هم بیشتر شود که این امر به تشخیص کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است، درصورتی که هر کدام از نامزدها مباحث خلاف قانون انتخابات مطرح کنند به دیگر نامزدها فرصت اضافی داده می‌شود.
قاضی‌زاده‌هاشمی‌ گفت: همچنین برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا حداقل سه مناظره رادیویی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مباحث اقتصادی برگزار شود، پخش دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای نیز برای هریک از نامزدها در نظر گرفته شده است که زمان پخش آن پس از مراسم قرعه‌کشی اعلام خواهد شد
قاسمی: تلاش می‌کنم تا انتخابات به نفع مردم
به اتمام برسد
رستم قاسمی‌ داوطلب کناره‌گیری کرده کاندیداتوری‌ انتخابات ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏با این جمله آمدم (من ‎رستم قاسمی ‌سرباز وطن) و حال که تکلیفِ ادامه راه از روی دوش این حقیر برداشته شد خدا را شاکرم و با همین جمله مثل گذشته به رسم سربازی، برای رهایی از وضع موجود تلاش خواهم کرد تا ان‌شاءالله این انتخابات، پرشور و به نفع اقتصاد و معیشت مردم رنج دیده عزیز به اتمام رسد.»
آخرین نظرسنجی انتخاباتی در کشور
از مشارکت ۵۳ درصدی تا پیشتازی قاطع آیت‌الله رئیسی
بر اساس گزارشی که فارس منتشر کرد، در نظرسنجی یک مرکز دانشگاهی معتبر کشور که در سراسر کشور انجام شده است، تا تاریخ سوم خردادماه میزان مشارکت مردم در انتخابات ۵۳ درصد برآورد شده است.
بر اساس این نظرسنجی از میان افرادی که گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، 72/5 درصد گفتند که به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رای خواهند داد.
علی اردشیر لاریجانی 6/6 درصد،‌ محسن رضایی میرقائد 5/5 درصد، اسحاق جهانگیری 4/2 درصد، سعید جلیلی 2/5 درصد و مسعود پزشکیان هم 1/9 درصد آراء شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را کسب کرده‌اند.
سایر نامزدهای احتمالی نیز 6/8 مجموعا درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.