kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

کودتای نظامی در مالی؛ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر دستگیر شدند

ارتش مالی نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور موقت و وزیر دفاع این کشور را بازداشت و به یک پایگاه نظامی در خارج از پایتخت این کشور منتقل کرده است.

 


سرویس خارجی-

اوایل ماه میلادی جاری بود که دولت موقت مالی پس از کودتای نظامیِ اوت (مرداد-شهریور) ۲۰۲۰ به قدرت رسید و اعلام کرد که یک کابینه گسترده و جدید به زودی معرفی خواهد شد و این‌که فرایند انتقال (قدرت) به دور از سلطه و دستور ارتش آغاز شده و در دور جدید انتخابات در فوریه (بهمن-اسفند) ۲۰۲۲ به اوج خود خواهد رسید. اما تمام این‌ها آرزوهایی بر باد رفته شد چرا که دیروز «منابع آگاه» از وقوع یک کودتای نظامی دیگر در این کشور آفریقایی خبر می‌دهند.
طبق گزارش‌های رسیده، فرماندهان ارتش مالی، آقایان «مختار کوآن» نخست‌وزیر و «باه نداو» رئیس‌جمهور موقت این کشور فقیر آفریقایی را به یک پایگاه نظامی در «کاتی»، واقع در ۱۵ کیلومتری شهر «باماکو» پایتخت این کشور منتقل کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر از رویترز، «سلیمانه دوکور» وزیر دفاع تازه منصوب شده مالی نیز توسط ارتش این کشور بازداشت شده است. یک منبع آگاه همچنین گفته گارد ریاست جمهوری از انجام وظیفه خود در حفاظت از شخص رئیس‌جمهور سر باز زده و اجازه داده که ارتش این مقام را بازداشت کند!
لازم به ذکر است که در جریان کودتای قبلی نیز یک ماه پس از آن‌که دولت انتقالی تعیین شده بود، ارتش مالی در میانه ماه‌ها اعتراضات گسترده مردمی علیه وضعیت بد اقتصادی، سوء مدیریت دولت در مقابله با همه گیری کرونا و نبرد ظاهراً بی‌پایان آن علیه شبه نظامیان سلفی-تکفیری، «ابراهیم بوباکار کیتا» رئیس‌جمهور منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرده بود.
نداو (رئیس‌جمهور موقت مالی) که یک سرهنگ بازنشسته ارتش است، در دوران ریاست جمهوری «ابراهیم کیتا» وزیر دفاع این کشور بود و «آسیمی گویتا» که طراح اصلی این کودتا بود هم اکنون معاون رئیس‌جمهوری است که خود قربانی این کودتا شده است! گفتنی است کودتا در کشورهای فقیر آفریقایی، امری رایج است!
مالی کشوری محصور در خشکی واقع در غرب آفریقا و در جنوب صحرای بزرگ آفریقا و یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که حدود نیمی از مردمش زیر خط فقر زندگی می‌کنند. طلا، اورانیوم، دامداری و نمک از منابع طبیعی مالی هستند. این کشور سال‌هاست که درگیر گروه‌های تروریستی سلفی-تکفیری است.