kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
سرکنسول ایران در سلیمانیه:

مبادلات تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه و همچنین تبدیل مریوان و بانه به منطقه آزاد تجاری می‌تواند باعث ارتقای روابط تجاری ایران و عراق و افزایش ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری سالانه ۲ کشور در آینده نزدیک شود.
مهدی شوشتری دیروز سه‌شنبه در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه اظهار داشت: عراق بعد از کشور چین یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است و ما به دنبال توسعه این روابط در آینده نزدیک هستیم.
وی افزود: کشور عراق دومین شریک تجاری ما محسوب شده و همواره به دنبال توسعه تجارت و افزایش مبادلات تجاری با این کشور هستیم که رونق منطقه را نیز در پی خواهد داشت.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه یادآور شد: اقلیم کردستان عراق نیز با ظرفیت‌های خاص خود و نزدیکی روابطی که با کردستان ایران دارد و همچنین ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۶ مرز فعال، سهم قابل توجهی از صادرات و مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است.
شوشتری یادآور شد: مرز سیرانبند بانه با رسمی شدن در آینده نزدیک به یک مرز فعال تبدیل خواهد شد و امیدواریم حکومت اقلیم کردستان عراق نیز توسعه این مرز را برای توسعه روابط تجاری دو کشور در دستور کار خود قرار دهد.
وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه فرصت گرانبهایی برای هر ۲ منطقه است و سرمایه‌گذاری مشترک فعالان بخش خصوصی در این منطقه می‌تواند بانه را به قطب تولید غرب کشور تبدیل کند.