kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت- ۱۳

همه باید در مقابل تشنّج‏ و اغتشاش‏آفرینى موضع بگیرند

 

ادامه بیانات رهبر انقلاب:
... البتّه هر طرفى ملاحظاتى باید بکند؛ این را من قبول دارم. هم آن طرفى که توانسته اکثریّت را به دست بیاورد لازم است ملاحظاتى بکند، توجّهاتى بکند، مراقبت‌هایى انجام بدهد در کیفیّت رفتار و حرکت؛ هم آن طرفى که این رأى اکثریّت را کسب نکرده، او هم یک مراقبت‌هایى لازم دارد؛ همه باید حلم داشته باشند. حلم اسلامى _ که ما در فارسى آن را بردبارى معنا می‌کنیم _ معنایش توان تحمّل و ظرفیّت تحمّل است؛ همه باید ظرفیّت تحمّل داشته باشند و بتوانند تحمّل کنند. تحمّل پیروزى هم کار آسانى نیست، تحمّل عدم پیروزى هم کار آسانى نیست. حلم داشتن و تحمّل کردن و ظرفیّت پیروزى و عدم پیروزى را داشتن، یکى از فضایل انسانى است. ما باید این را هم در نخبگان، هم در آحاد عظیم مردم ترویج بکنیم.
البتّه شکّى ندارید شما، من هم مثل شما، که کسانى هستند که این وحدت را نمی‌خواهند. حوادثى پیش مى‏آید در گوشه‌وکنار که این حوادث نه به آن گروه، نه به آن گروه، هیچ ارتباطى ندارد؛ این مربوط به افرادى است که نمی‌خواهند این وحدت را، این اتّفاق را، این نمایش عظمت را؛ کسانی این را نمی‌خواهند. من حالا ان‏شاءالله در روز جمعه اگر عمرى بود و مجالى بود، دراین‌باره بیشتر صحبت خواهم کرد؛ کسانى نمی‌خواهند این موفّقیّت‌هاى شما را ببینند. در این قضایا همه موفّق شُدید، همه پیروز شُدید، در این جهت که توانستید نظام مورد علاقه‏تان را تحکیم ببخشید. مردم همه پیروزند، به‌خاطر اینکه توانستند یک عظمتى و عزّتى را از خودشان بروز بدهند. این را نمی‌خواهند یک عدّه‏اى؛ خب طبعاً خرابکارى می‌کنند، ایجاد اختلال می‌کنند، از این به آن حرف می‌برند، از آن به این حرف مى‏آورند؛ غالباً هم خلاف. بنده چون از اطراف مختلف حرف‌ها به گوش من می‌رسد، می‌بینم؛ هم این چیزهایى که این طرف از آن طرف می‌گوید بعضاً خلاف واقع است، هم آن چیزهایی که آن طرف از این طرف بیان می‌کند، بعضاً خلاف واقع است. از این پیدا است که کسانى در وسط، نمی‌خواهند این اتّحاد و اتّفاق شکل بگیرد در کشور. این حالا آسان‏ترینش است؛ بدترش هم همین کارهاى خرابکارى‏اى1 است که شما می‌بینید انجام می‌دهند که البتّه همه باید در مقابل این خرابکارى‏ها بایستند، اعلام موضع کنند؛ همه بایستى بگویند. این تخریب‌هایی که انجام می‌گیرد، این کارهاى زشتى که انجام می‌گیرد، بعضاً جنایاتى که واقع می‌شود، مربوط به هیچ‌کدام از اطراف قضیّه نیست؛ این مربوط به مردم نیست، مربوط به نامزدها نیست، مربوط به خرابکارها است، مربوط به اخلالگرها است؛ نبادا کسى توهّم کند و تصوّر بکند که مثلاً این مربوط به این است که این‌ها طرف‌دار فلان نامزدند؛ نه، اینها مثل همان کسانى [هستند] که اختلافات مذهبى را بین مسلمان‌ها راه مى‏اندازند که ما مکرّر گفته‏ایم این‌ها نه سنّى‏اند نه شیعه؛ شیعه را علیه سنّى، سنّى را علیه شیعه تحریک می‌کنند. در وضع اتّحاد جامعه‌ عظیم ما هم همین‌جور است. کسانى که یک طرف را علیه یک طرف تحریک می‌کنند _ کارهایی می‌کنند به‌عنوان طرفدارى از یک جهت درحالى‌که حقیقتاً طرفدارى از او نیست _ این‌ها نه از این طرفند، نه از آن طرف؛ اینها کسانى‌اند که با اصل نظام مخالفند، با آرامش کشور مخالفند، طرفدار تشنّج اند، طرفدار اغتشاش‌‌اند و می‌خواهند آرامش نباشد؛ هرکس می‌خواهد سرِ کار باشد! اگر نتایج انتخابات غیر از این هم می‌شد، بنده به‌طور اطمینان می‌توانم عرض بکنم باز این‌جور حوادثى دیده می‌شد، باز این حوادث پیش مى‏آمد، براى اینکه اصلاً آرامش در کشور نباشد. هدف گرفته‏اند امنیّت کشور را و آرامش کشور را؛ می‌خواهند این را از بین ببرند. هیچ‌کس نباید کمک کند به این تشنّج‏آفرینى و اغتشاش‏آفرینى و همه باید در مقابل آن صریح موضع بگیرند؛ کمااینکه مواضع حقیقى شماها هم جز این نیست. [همه] صریح موضع بگیرند، روشن کنند که این خواستِ آنها نیست و هر کارى که تشنّج‏آفرین باشد واقعاً نکنند؛ یعنى همدیگر را عصبانى نکنند.
اینجا بد نیست من یک توصیه هم خطاب به مردمى که خارج از این مجموعه‌ شما برادران عزیز هستند عرض بکنم که اگر این صحبت‌ها پخش شد، خطاب به مردم هم باشد. من به مردم عزیزمان هم عرض می‌کنم، دو جناح، دو گروه همدیگر را عصبانى نکنند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان پیروز شده جورى حرف بزنند، جورى رفتار کنند که آن طرف مقابل را عصبانى کند، جریحه‏دار کند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان رأى نیاورده، جورى حرف بزنند، جورى اقدام کنند که آن طرف را عصبانى کند؛ همه یک جهت مشترک دارید که آن عبارت است از حضور در این صحنه‌ انتخابات و دفاع از نظام اسلامى. این اساس قضیّه است. این، آن چیزى است که دل ولىّ‏عصر(ارواحنافداه) را راضى می‌کند و خشنود می‌کند؛ این، آن چیزى است که ان‏شاءالله موجب رحمت الهى و جریان رحمت الهى در این کشور می‌شود. این به نظر من درست است. امیدوارم که خداى متعال کمک کند.
من وظیفه‌ خودم دانستم که این عرایض را به شماها بکنم. همین‌طور که گفتم من تقریباً همه‌ شما یا اغلب شماها را از نزدیک می‌شناسم و سوابق کاری‌تان را می‌دانم و به نظرم رسید که این‌جور حرف زدن و این‌جور مخاطبه با شما ان‏شاءالله خوب است و لازم است و تکلیف من است که این را عرض بکنم. من احساس می‌کنم امروز همه تکلیف داریم از هویّت جمعى این کشور و این ملّت دفاع کنیم. [این] یک مجموعه‌ عظیم مردمى است، با این بار امانت سنگینى که بر دوش گرفته، با این حرکت عظیم و شجاعانه‏اى که در طول این 30 سال این ملّت انجام داده، این را نگذارید شقّه شقّه بشود؛ نگذارید افراد در مقابل هم قرار بگیرند. هرکدام‌تان به یک کیفیّتى خواهید توانست این کار را انجام بدهید. ان‏شاء‌الله خداوند کمک‌تان کند، راهنمایى‏تان کند، همه‏ ما را راهنمایی کند که بتوانیم این وظیفه را به بهترین وجهى انجام بدهیم. والسّلام علیکم و رحمهًْ الله و برکاته‏.
***
رهبر انقلاب، ختم رسمی جلسه را اعلام می‌کنند؛ امّا می‌گویند: «من با دوستان اگر خواستند، می‌نشینم و صحبت می‌کنم.».
پانوشت:
1- تا هنگام برگزاری این دیدار، علاوه‌بر حمله به پایگاه بسیج مقداد در خیابان آزادی تهران، موارد متعدّدی از تخریب اموال عمومی از قبیل آتش زدن اتوبوسها، حمله به بانک‌ها و... در سطح شهر توسّط اغتشاشگران مشاهده شده بود.