kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

جمعیت اردبیل در حال پیر شدن است

 

استاندار اردبیل گفت: فراوانی سالمندان در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده و هرم سنی جمعیت استان به سمت پیری و کهنسالی است.
اکبر بهنامجو با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از جمعیت استان اردبیل را میانسالان تشکیل می‌دهند، افزود: طبق گزارش ثبت احوال یک سوم جمعیت استان در سال ۱۴۱۵ بیش از ۶۰ سال سن خواهند داشت.
وی تک فرزندی و بدون فرزندی را تهدید جدی برای کهنسالان دهه‌های آتی برشمرد و اظهارکرد: در دو دهه آینده عمده جمعیت استان پیر شده و باید از هم‌اکنون موضوع سبک نگهداری آنها بررسی شده و زیرساخت‌های اساسی برای آرامش و آسایش جمعیت دارای بالای ۶۰ سال فراهم شود.
بهنامجو بیان کرد: در جامعه کاهش محسوس فرزندان و زاد و ولد به آسیب جدی اجتماعی تبدیل شده و در آینده فرزندان از داشتن فامیل نزدیک نسبی محروم خواهند شد.
استاندار اردبیل گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ۵۸ صدم درصد است و باید فرهنگ‌سازی مناسب نسبت به افزایش زاد و ولد، ازدواج و کنترل طلاق و مهاجرت صورت گیرد.
به گفته وی، فرهنگ‌سازی و مهارت‌آموزی باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع شود و چنانچه جوانان قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند میزان طلاق و زندگی مشترک ناموفق کاهش می‌یابد.
بهنامجو افزود: در بیشتر شهرهای کوچک و روستاها به دلیل ایجاد کارگاه‌های تولیدی مهاجرت معکوس صورت می‌گیرد و در کنار آن نیز برخی خانواده‌ها بدلایل شغلی به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند باید در مرحله اول زمینه شغلی برای بیکاران فارغ‌التحصیل و کارگران را فراهم کنیم.
وی افزود: حدود ۷۰درصد جمعیت استان اردبیل در شهرها و نزدیک ۳۰ درصد نیز در روستاها زندگی می‌کنند و بیشترین جمعیت شهری نیز در مرکز استان متمرکز شده‌اند.