kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خبر داد

واردات تجهیزات نفتی مشابه داخل از مجرای مناطق آزاد

 

رئیس هیئت مدیره انجمن استصنا اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از تجهیزات صنعت نفت در داخل ساخته می‌شود، با این وجود، برخی از اقلام به عناوین مختلف از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.
مجید محمدپور، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: زمانی امکاناتی که سازندگان داخلی ایجاد کرده بودند، چندان درخور توجه نبود اما امروز ادعا می‌کنیم که ۸۵ درصد از تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی را در داخل کشور تولید می‌کنیم، این یعنی سمت عرضه تقویت شده و به سطح قابل قبولی از دانش و تکنولوژی رسیده اما تقاضا به اندازه افزایش عرضه، رشد نداشته است. به همین دلیل در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان ما خالی است و این یعنی سرمایه گذاری انجام شده و دانش و تکنولوژی وجود دارد اما برای آن تقاضا وجود ندارد؛ پس اگر به دنبال پشتیبانی هستیم، باید تقاضا در بازار ایجاد شود.
وی تصریح کرد: اگر پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی زودتر کلید بخورد، تقاضا افزایش پیدا می‌کند.
به گفته این مقام مسئول، گام دیگری که باید برداشته شود، جلوگیری از واردات کالاهایی است که نمونه مشابه داخلی دارند. در حال حاضر باوجود اینکه بسیاری از تجهیزات صنعت نفت در داخل ساخته می‌شود، برخی از اقلام به عناوین مختلف از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود. این در حالی است که سازندگان، هزینه و انرژی صرف کرده‌اند اما شاهد هستیم که واردات با قیمتی کمتر از قیمت داخلی در حال انجام است و این به تولید داخل لطمه می‌زند. بنابراین، اگر کالایی ساخت داخل دارد، باید حتماً از داخل خرید شود.
محمدپور با یادآوری نقش نهادهای اثرگذار بر پشتیبانی و مانع‌زدایی در عرصه تولید، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مؤثر باید قوانین و مقررات را بررسی و بازنگری کند. در سازمان‌های کارفرمایی بسیاری از موارد طبق قوانین و مقررات است اما در این سازمان‌ها دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های داخلی نوشته‌اند که تبدیل به مانع شده است، با این حال، یک مدیر می‌تواند ریسک تحمل کند و اگر آئین‌نامه‌ای بر سر راه تولید مانع ایجاد می‌کند، برخلاف آن عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی هم این مدیران را تشویق کنند. بانک‌ها هم در خصوص سرمایه در گردش و تخصیص ارز می‌توانند در مسیر پشتیبانی و مانع‌زدایی کمک کنند.