kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی:

توان ساخت سالانه دو میلیون مسکن در کشور وجود دارد

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: برای ساخت سالانه دو میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز به یک ریال بودجه دولتی نداریم.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، هادی عباسی در برنامه تلویزیونی پایش با بیان اینکه طبق اصول 31 و 43 قانون اساسی دولت‌ها مسئولیت تامین مسکن خانوار را بر عهده‌دارند، افزود: مسکن نیاز اساسی همه خانوارهاست و هر دولتی با هر طرز تفکری باید در این مورد برنامه‌ریزی کند. مسکن یک کالای غیر قابل جانشین است. زمانی که گوشت قرمز گران شود خانوارها مرغ را جایگزین می‌کنند، اما اگر مسکن گران شود، این امکان وجود ندارد که کالای دیگر جایگزین آن شود. همچنین باید توجه داشت مسکن یک کالای غیر قابل تجارت است و امکان واردات آن وجود ندارد، در نتیجه باید در داخل تولید شود.
وی با‌اشاره به اینکه نسبت درآمد و قیمت مسکن برای خرید یک واحد مسکونی از 12 سال به 25 سال افزایش یافته، گفت: اگر یک سرپرست خانوار ماهانه 5 میلیون تومان حقوق دریافت کند، برای خرید یک خانه 700 میلیون تومانی باید حدود 12 سال کل حقوق خود را ذخیره کند. این در حالی است که قیمت مسکن ثابت بماند. همچنین سهم هزینه مسکن در سبد خانوار افزایش چشمگیری داشته و از سال 95 که حدود 35 درصد بود، اکنون به 40 درصد رسیده است. اعداد و ارقام مرکز آمار ایران میانگین نرخ‌ها را اعلام می‌کند و سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در کلانشهرها بیش از 60 درصد است. برخی خانوارها هستند که زن و مرد در آن مشغول به کارند و حقوق یکی از آنها صرف اجاره‌بها می‌شود.
مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته در 10 سال آینده به 12 میلیون مسکن نیاز داریم، افزود: از سال 1400 تا سال 1409 حدود 24 میلیون دختر و پسر در کشور داریم که در سن ازدواج قرار می‌گیرند و برای تامین مسکن آنها به 12 میلیون مسکن نیاز است. از سوی دیگر هشت میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و اگر کلید تولید مسکن را امروز فشار دهیم، سالانه باید دو میلیون مسکن ساخته شود، تا ظرف 10 سال شاهد پاسخ به تقاضا باشیم.
عباسی با بیان اینکه اگر مالیات بر خانه‌های خالی با جدیت پیگیری شود بخشی از مشکلات مسکن حل خواهد شد، ادامه داد: اما در طولانی مدت این قانون پاسخگوی نیاز خانوارها نخواهد بود. از سال 95 تا 99 به طور میانگین سالانه 480 هزار واحد مسکن ساخته شده که بخشی از آنها تکمیل مسکن مهر مربوط به دولت قبل بود. 300 هزار مسکن مهر که اغلب آنها در شهرهای جدید است، هنوز تکمیل نشده و مردم منتظر تحویل واحدهایشان هستند.
400 متر زمین برای هر زوج
مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که نیاز پاسخ داده نشده در بازار مسکن در سال‌های اخیر کجا رفته است، گفت: اثر بد مسکنی در افزایش سن ازدواج به خوبی خود را نشان می‌دهد و افراد مجرد بالای 30 سال زیادی داریم که به دلیل ناتوانی در تامین مسکن ازدواج نمی‌کنند.
عباسی افزود: برای ساخت سالانه دو میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز به یک ریال بودجه دولتی نداریم. بخش مسکن از سه جزء هزینه زمین، هزینه ساخت و ارزش افزوده تشکیل می‌شود که اگر هزینه زمین و ارزش افزوده را حذف کنیم، مردم خودشان هزینه ساخت، هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی و مواردی از این قبیل را پرداخت خواهند کرد. تجربه این موضوع هم قبلا در شهر جدید پردیس اجرا شده و مردم خودشان هزینه روبنایی و زیربنایی را پرداخت کردند.
وی ادامه داد: اگر به مردم وام ساخت بدهیم و آنها خود اقدام به ساخت مسکن کنند، هزینه ارزش افزوده از هزینه مسکن کم شده و به همین دلیل وام ساخت بهتر از وام خرید است. با توجه به جمعیت و پهناوری کشور، سرانه هر ایرانی حدود 20 هزار متر مربع است که اگر دشت‌ها بیابان‌ها و کوه‌ها را از آن کسر کنیم و کمی بیش از یک درصد کل پهنه کشور را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم، سرانه هر نفر 200 متر می‌شود و هر زوج جوان در ابتدای زندگی یک زمین 400 متری در اختیار خواهند داشت. اگر این زمین به صورت اجاره 99 ساله در اختیار مردم قرار بگیرند، حاضرند هزینه همه خدمات آن را بپردازند.
مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ساخت سالانه دو میلیون واحد مسکونی در کشور چهار میلیون شغل ایجاد می‌کند. ضمن اینکه یک سوم تورم ناشی از بخش مسکن است و با مدیریت قیمت مسکن کمک زیادی به کنترل نرخ تورم می‌شود.
عباسی گفت: حدود 33 هزار میلیارد تومان اقساط مسکن مهر بوده که به دولت بازگشته، اما هفت هزار میلیارد تومان به بخش ساخت مسکن داده شده است. اگر اقساط بازگشتی مسکن مهر به ساخت مسکن اختصاص می‌یافت، اکنون وضعیت مسکن بحرانی نبود.