kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

هشدار رئیس‌اطلاعات داخلی انگلیس درباره خطرات امنیتی فیسبوک

رئیس‌جدید سازمان «ام‌آی-۵» انگلیس ادعا کرده است که شرکت «فیسبوک» با طرح خود برای رمزگذاری سراسری، به تروریست‌ها «فرصت آزادی عمل» می‌دهد.

دیگر امنیت تنها در کوچه و خیابان‌ها نیست که معنا می‌یابد، بلکه در عالم سایبری نیز جدال بر سر امنیت است. «کن مک‌کالوم»، رئیس‌جدید سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (ام‌آی-۵)، هشدار داد که طرح «مارک زاکربرگ»، رئیس‌غول رسانه‌های اجتماعی‌، به تروریست‌ها فرصت می‌دهد به دور از چشم سرویس‌های امنیتی، برای حملات خود نقشه بکشند. او به رادیو تایمز گفت: «موضوع، خصوصا در مورد رمزگذاری پیش‌فرض، این است که تصمیمات اتخاذ شده در جلسات هیئت‌مدیره در کالیفرنیا، به‌اندازه تصمیماتی که در افغانستان یا سوریه گرفته می‌شوند، بر توانایی ما در انجام کارهای مان تاثیر دارند.»
به گزارش ایسنا، رئیس‌جدید سازمان ام‌آی-۵ گفته است که اگر آنها از ساخت بمب یا ویدیویی درباره شهادت در حملات انتحاری، در اتاق نشیمن یک فرد مطلع شوند، می‌توانند از وزیر خارجه و قاضی ارشد درخواست صدور قرار قانونی بکنند.
مک‌کالوم اضافه کرد: «کاری که ما در این موارد نادر باید انجام دهیم این است که وقتی نگرانی‌های بسیار جدی وجود دارد و وزیر خارجه و قاضی نیز دسترسی به آن اطلاعات را ضروری و متناسب تعیین کرده‌اند، بتوانیم با کمک شرکت‌ها، به محتوای ارتباطاتی موردنظر دسترسی پیدا کنیم. این شرکت‌ها باید با ما همکاری کنند.»
گفتنی است، جدا از این‌که نیت مقام اطلاعاتی انگلیس از این هشدارها چیست، باید گفت که شبکه‌های اجتماعی افزون بر تولید و انتشار اطلاعات، بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب می‌شوند. از این رو، گروه‌های تروریستی چون داعش، اهداف خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیسبوک و توئیتر، پیش می‌برد. این گروه با اقداماتی مانند جذب و سازمان‌دهی نیروها، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی، عملیات تروریستی را از طریق دورکاری در شبکه‌های اجتماعی به پیش می‌برد.