kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
وزارت صمت:

شرکت‌های تولیدی نگران ورود دوباره خارجی‌ها به کشور هستند

رئیس ‌مرکز ساخت داخل تجهیزات وزارت صمت اذعان کرد که شرکت‌های تولیدی داخلی نگرانند که با باز شدن دوباره مسیر واردات حمایت از تولیدات داخلی کمرنگ شود.

محمدمهدی هادوی، در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: تحریم‌ها، فرصت خوبی را برای ما ایجاد کرد که بتوانیم به توان داخلی خود متکی باشیم و آن را پیدا، شناسایی و استفاده کنیم.
وی افزود: در جلسات مختلفی که ما با شرکت‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای داریم، به عنوان یک دغدغه به ما گفته می‌شود که اگر برجام احیا شود و مجددا تعامل با کشورهای خارجی ایجاد شود، حمایت‌هایی که از ساخت داخل می‌شود، تحت تاثیر قرار بگیرد و کمرنگ شود.
وی ادامه داد: ما این نگرانی را نه فقط از بابت مجموعه‌های سیاستی و اجرایی، بلکه از طرف خود مردم هم داریم یعنی یک بحث وجود دارد که ما بتوانیم این محرک را حفظ کنیم و بتوانیم همچنان نسبت به ساخت داخل نگرش عمیق داشته باشیم و آن را دنبال کنیم؛ از طرف دیگر هم مردم وقتی می‌بینند که تحریمی وجود ندارد یا کمرنگ شده است و می‌توانند از کالای خارجی استفاده کنند، ممکن است مجددا ترغیب شوند که کالای خارجی را به داخلی ترجیح دهند.
هادوی با‌ اشاره به اینکه این موضوع هم سیاستگذاران و هم مصرف‌کنندگان را درگیر می‌کند، تصریح کرد: حمایت مجموعه وزارت صمت، با دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، آیین نامه‌ها و قانون استفاده از حداکثر توان تولید داخل به گونه‌ای است که ما فارغ از بحث تحریم به موضوع ساخت داخل نگاه کنیم و امیدواریم اگر برجام احیا و فرصت تعامل با خارج از کشور ایجاد شود، ما بتوانیم به صورت هوشمندانه واردات داشته باشیم و نه فقط واردات، بلکه از این فضا برای صادرات استفاده کنیم و بتوانیم خود را در مجامع بین‌المللی نشان دهیم.
هادوی در ادامه با بیان اینکه کیفیت فقط مرغوبیت نیست، در کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش هم مهم است، گفت: یکی از بحث‌هایی که ما در قانون حداکثر داریم و تکلیف شده بود که اجرا هم شد، آیین نامه کشف قیمت در محصولات انحصاری بود یعنی وقتی ما از یک شرکت داخلی حمایت می‌کنیم، نباید به قدری قیمت را بالا ببرد که تولیدکننده محصول نهایی متضرر شود چرا که او هم باید محصول خود را عرضه کند و آنجا هم باید رقابت ایجاد شود، بنابراین، حمایت از ساخت داخل باید به گونه‌ای باشد که همچنان رقابت پذیری آن حفظ شود.