kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
مرکز آمار:

تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه ۴۷ درصد شد

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده را برای اردیبهشت سال ١٤٠٠ اعلام کرد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٦.٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٢, ٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٢, ٠ واحد درصدی به ٦١.١ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٦.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥١.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.۲ واحد درصد کاهش داشته است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠٠ به ٠.٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.۲ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٨- درصد و ١.٦ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١.٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٠.٥ درصد و ٤٣.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٦ واحد درصد افزایش داشته است.
(آب معدنی، ماءالشعیر و نوشابه)، گروه «قند، شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، نبات و شکر) و گروه «دخانیات» می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش» (انواع کفش)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل
داشته‌اند.
همچنین در این ماه گروه «میوه و خشکبار» (موز و سیب)، گروه «سبزیجات» (خیار، لوبیا سبز و بادمجان)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم‌مرغ) و گروه «ارتباطات» (دستگاه تلفن همراه) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.