kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
یک کارشناس:

ساخت مسکن در دولت روحانی سالانه 700 هزار واحد کاهش یافت

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در دولت روحانی، ساخت و ساز مسکن از سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی به حدود 300 هزار واحد کاهش یافت.

 



به گزارش خبرگزاری تسنیم، افشین پروین پور در رادیو گفت‌و‌گو با بیان این‌که در بحث کمبود مسکن و وضعیت بازار مسکن باید‌گریبان دولت را گرفت، اظهار کرد: در دولت روحانی شش سال سیاست‌گذاری مسکن دست فردی بود که کاملاً جلوی ساخت و سازی را که باید با کمک دولت انجام شود گرفت و ساخت و سازمسکن از سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی به حدود 300 هزار واحد کاهش یافت. وی با‌گریزی به شعارهای انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری افزود: درخصوص مسکن مهر شخص رئیس‌جمهور می‌گفت حتماً بعد از اینکه رأی آوردم آنرا ادامه می‌دهم. روحانی در آن زمان می‌گفت مسکن مهر طرح خوبی است، آنرا ادامه می‌دهیم نقایص آن را برطرف می‌کنیم. شخص پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی (آخوندی) زمانیکه می‌خواست رأی اعتماد مجلس را بگیرد این حرفها را زد و زمانی که سکان را به دست گرفتند کاملاً برعکس عمل کردند. کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: گفتند طرح مسکن مهر مزخرف است و اصلاً طرح غلطی است و قطعاً آنرا ادامه نمی‌دهیم. پنج شش ماه هم که کلاً کارشان این بود که به مسکن مهر ناسزا  بگویند. در صورتی که خودشان هیچ‌گونه کاری انجام ندادند. یک ایده‌ای را هم مطرح کردند به اسم مسکن اجتماعی که بعد از جنگ جهانی دوم در بعضی کشورهای اروپایی شکست خورده بود. پروین پور تصریح کرد: آن شخص کسی بود که در دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی هم وزیر بود و عین همین کار را انجام داد. یعنی آنجا هم رفت جلوی عرضه را گرفت و باز هم انفجار 300 درصدی قیمت را داشتیم. وی با بیان اینکه ‌به‌ نظرم مقصر وضعیت کنونی بخش مسکن و بی‌خانمانی مردم مجلس وقت است که دوباره به این فرد رأی داد. در صورتی که می‌دانست عقبه‌ اجرایی او چیست. در طول این شش سال دو بار هم استیضاح شد، چند بار هم مورد سؤال قرار گرفت و باز هم مجلس وی را نگه داشت و آخرش خودش استعفا داد.کارشناس اقتصاد مسکن در واکنش به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تحویل 11 هزار واحد طرح ملی مسکن با توجه به نیاز کشور یک شوخی است، اظهار کرد: 11 هزار واحد در شأن یک وزارتخانه به این بزرگی نیست علیرغم اینکه شرایط اقتصادی مساعد نبوده است. این دولت حجم نقدینگی را چهار برابر کرد. تا توانست پول چاپ کرده و خلق اعتبار کرد اما می‌گفتند برای مسکن پول
نداریم. پروین پور درباره تسهیلات ساخت و موانع پرداخت آن گفت: چرا بانک‌ها تسهیلات را تخصیص نداده‌اند؟ دلیلش این است که بزرگ‌ترین سوداگران مسکن خود بانک‌ها هستند. چند وقت پیش رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد 50 درصد منابع بانکی در حوزه زمین و ملک منجمد شده است. اینها خودشان بیشترین نفع را دارند از مشوش بودن بازار مسکن و بالا بودن قیمت. خیلی علاقه‌ای به این ندارند که بیایند کمک کنند که طرف عرضه در بخش مسکن تقویت و مردم صاحبخانه شوند.