kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
نایب‌رئیس‌کانون سراسری مرغداران گوشتی خبر داد

افزایش دوباره قیمت مرغ به دلیل کاهش جوجه‌ریزی و نبود نظارت

 


نایب‌رئیس‌کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: افزایش قیمت مرغ به بیش از کیلویی ٣٠ هزار تومان، به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در فروردین ماه و نبود نظارت بر توزیع است.
حبیب‌اسدالله‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با ‌اشاره به اینکه حجم نهایی جوجه ریزی در اردیبهشت ماه به ١١٢ میلیون قطعه رسیده است، تصریح کرد: بنابراین با حدود ١٣ میلیون کسری در این زمینه مواجه هستیم. حجم نرمال جوجه‌ریزی برای تأمین مرغ مورد نیاز کشور با عنایت به شرایط فصلی و تلفات و کاهش وزن گیری ناشی از گرمای هوا در ماه چیزی حدود ١٢۵ میلیون قطعه است.
وی با‌اشاره به اینکه در فروردین ماه نیز ١١٣ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده بود، افزود: افزایش قیمت مرغ به بیش از ٣٠ هزار تومان که در حال حاضر شاهد آن هستیم، به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در فروردین ماه و نبود نظارت بر توزیع مرغ و عرضه نامناسب در شبکه توزیع بوده و آثار کاهشی که در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده، اواسط خرداد در بازار نمایان می‌شود.
نایب‌رئیس‌کانون سراسری مرغداران گوشتی، ادامه چنین روندی را خطرناک خواند و خواستار تأمین جوجه مورد نیاز مرغداران به نرخ مصوب شد و تاکید کرد: با شعار مشکلات بازار مرغ حل نمی‌شود و باید در عمل قیمت مؤلفه‌ها را کاهش داد.
البته غلامرضا ملک نیا؛ مدیرکل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی، آمار متفاوتی از جوجه ریزی داد و گفت: حدود ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی در فروردین ماه ۱۴۰۰ تولید شده و پیش‌بینی می‌شود در اردیبهشت ماه هم حدود ۱۱۸ میلیون قطعه تولید شود. ضمن اینکه در حال حاضر کمبود جوجه‌ریزی و گوشت مرغ نداریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وی افزود: در شش ماهه نخست امسال با میانگین تولید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در هر ماه و با توجه به شرایط سنی گله‌ها که حداقل ۴۵ روز در نظر گرفته می‌شود، روزانه بیش از هفت هزار تن و ماهانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن تولید گوشت مرغ خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی درباره واردات جوجه یک‌روزه گوشتی گفت: به منظور تامین ذخایر استراتژیک گوشت مرغ در کشور برای ماه‌ها و ایام پر مصرف، پیش‌بینی واردات ماهانه حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی با محوریت شرکت پشتیبانی امور دام در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرتضی رضایی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در نامه‌ای به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نوشت: بازگشت به رونوشت نامه شماره 370/400/6650 مورخ 19/2/1400 به عنوان معاون محترم توسعه بازرگانی وزارت متبوع و رونوشت نامه شماره 370/400/7040 مورخ 21/2/1400 به عنوان استانداران محترم سراسر کشور و نیز پیرو مباحث مطرح شده در جلسه ساماندهی مرغ و تخم مرغ در محل این وزارت درخصوص لزوم نظارت و کنترل قیمت جوجه یک روزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای تولید گوشت مرغ، با عنایت به شرح وظایف و اختیارات تعریف شده مصرح برای آن سازمان در نظارت و کنترل قیمت کالاها و به خصوص کالاهای اساسی، با عنایت به پیگیری‌های متعدد انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به پیوست نامه‌های شماره 400-335 مورخ 15/2/1400 و 400-267 مورخ 8/2/1400 و اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی ایران و سایر تشکل‌های ذیربط، شایسته است دستور فرمایید در سراسر کشور نظارت و کنترل مستمر و موثر درخصوص رعایت قیمت مصوب جوجه یک روزه در دستور کار آن سازمان قرار گرفته و از این نتیجه اقدامات انجام شده این معاونت را مطلع ‌نمایید.