kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

کوتاه از انتخابات


جامعه مدرسین: شرکت گسترده پای صندوق‌های رأی بهترین مصداق همبستگی و وحدت کلمه است
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اولین بیانیه خود را درباره انتخابات صادر کرد.
در این بیانیه آمده است:
رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی:
«انتخابات تزریق خون تازه در کالبد نظام جمهوری اسلامی است، تجدیدقوا و تجدید نیرو برای ملت است...» 19/11/1394
انتخابات جلوه‌ای از حیات جامعه است، نماد حضور و مشارکت بانشاط مردمی است و به تعبیر حضرت امام (قدس سره) شرکت در انتخابات وظیفه الهی، ملی و انسانی است) 14/12/1362
انتخابات را باید مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری دانست؛ بر این اساس تحقق اراده مردم در نظام را باید در بستر انتخابات جست‌وجو کرد. انتخابات دارای دو نقش است؛ یک‌ نقش آن به تحقق آرمان‌های این نظام و انقلاب کمک می‌کند و نقش دیگر حربه دشمن را کند کرده و نظام را صیانت می‌بخشد. دشمنان مدام کید و توطئه می‌ورزند تا با ناامید ساختن مردم، انتخابات یا اصلاً برگزار نشود و یا به‌صورت کمرنگ تحقق یابد چرا که نتیجه آن نفی مردم‌سالاری در ایران اسلامی است. بیش از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و مردم شریف کشور عزیزمان ایران با شرکت در انتخابات‌های مختلف نشان داده‌اند که با این حق اجتماعی خویش به‌خوبی آشنا هستند و وظیفه‌ای را که در قبال آن بر دوششان سنگینی می‌کند به‌خوبی ادا می‌نمایند.
در ادامه بیانیه مذکور آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اوضاع کنونی جهان و منطقه را حساس ارزیابی نموده و براساس عمل به تکلیف شرعی خویش برنکات زیر تأکید می‌ورزد:
1- راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تقابل با انواع تحریم‌ها، همبستگی و وحدت کلمه است که بهترین مصداق آن، انتخابات و شرکت گسترده پای صندوق‌های رأی است. هرگونه گفتار و رفتاری که به وحدت جامعه لطمه زند و موجب تفرقه و پراکندگی در میان امت اسلامی‌شود، تقبیح می‌گردد و از همگان – انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان – می‌خواهیم تا با رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات، شرایط استفاده بهینه از این فرصت مغتنم را برای میهن اسلامی فراهم آورند.
2- از مسئولین محترم انتخابات می‌خواهیم با دقت هرچه بیشتر در رعایت حقوق حقه شهروندان نظام اسلامی، رشد و عظمت جمهوری اسلامی ایران را به جهان مخابره کنند و الگویی تمام‌عیار برای ملت‌های آزاده جهان به نمایش بگذارند.
3- مسئله مهم دیگر ملاک‌های لازم در عرصه کارگزاری نظام اسلامی - اعم از ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورای شهر و روستا - می‌باشد. هریک از عرصه‌های فوق شرایطی را می‌طلبد که اگر در هنگام برگزیدن مورد اهتمام قرار گیرند، باصلاحیت‌ترین دستگاه‌های اجرا و تقنین را رقم خواهند زد و - ان‌شاءالله- در بیانیه آتی به تشریح آنها پرداخته خواهد شد.

هیچ فردی به ریاست ستاد آیت‌الله رئیسی منصوب نشده است
یک منبع نزدیک به آیت‌الله رئیسی اعلام کرد: آقای رئیسی به هواداران خود تاکید داشته که تا زمان اعلام صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان، هیچ انتصابی در قالب ستادها انجام نپذیرد.
یک منبع نزدیک به آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با‌اشاره به انتشار خبری مبنی بر انتصاب علی نیکزاد به عنوان هماهنگ‌کننده ستادهای مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت: این خبر را برخی رسانه‌ها در فضای مجازی با استناد به متن حکم آقای نیکزاد در انتخاب قبلی ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ منتشر و مطابق آن مأموریت‌هایی را در انتخابات سال ۱۴۰۰ برای او پیش‌بینی کردند.
به گفته این منبع مطلع، آقای رئیسی به هواداران و حامیان خود تاکید داشته که تا زمان اعلام صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و آغاز تبلیغات انتخاباتی، هیچ انتصاب و فعالیتی در قالب ستادها انجام نپذیرد.

نشست مشترک اعضای هیئت‌رئیسه شورای ائتلاف و شورای وحدت
در راستای ارتقای زمینه‌های وحدت و همگرایی بین نیروهای ارزشی و انقلابی، نمایندگان شورای وحدت و شورای ائتلاف صبح سه شنبه در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز جلسه مشترکی برگزار کردند.
به گزارش فارس، در راستای ارتقای زمینه‌های وحدت و همگرایی بین نیروهای ارزشی و انقلابی، نمایندگان شورای وحدت و شورای ائتلاف صبح امروز سه شنبه در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز جلسه مشترکی برگزار کردند.
در این نشست که مهدی چمران و پرویز سروری از اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف و حجت‌الاسلام موسی پور مسئول امور اجرایی انتخابات شوراها و منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت حضور داشتند، درخصوص راهکارهای نزدیک شدن اقدامات عملیاتی برای برگزاری دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در روز ۲۸ خرداد بحث و بررسی به عمل آمد.
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت درخصوص دیگر مفاد جلسه و مباحث مطرح شده گفت: در این جلسه مشترک، طرفین با‌اشاره به لزوم تقویت وحدت و همگرایی در آستانه انتخابات، بر حمایت همه‌جانبه و مشترک از کاندیداتوری جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کردند و همچنین برای ارائه لیست واحد و مشترک برای شورای شهر تهران مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در سریع‌ترین زمان بررسی و نتیجه نهایی برای عموم شهروندان عزیز تهرانی اعلام گردد.

گزینه اصلح برای خارج کردن دستگاه اجرایی
از باتلاق ناکارآمدی، آیت‌الله رئیسی است
جریان گام دوم انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای حمایت خود را از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: قوه مجریه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجرایی کشور و با در اختیار داشتن عمده امکانات، منابع و قدرت بلامنازع تصمیم‌گیری برای تخصیص و توزیع منابع مادی و معنوی کشور، نقش کلیدی در هدایت کشور به سمت تعالی، رشد و پیشرفت و یا بیراهه‌های ناکارآمدی و چالش‌ها دارد. به‌طور قطع، عامل اصلی مسائل و مشکلاتی که مردم و کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سوءمدیریت و عدم اداره مطلوب و کارآمد دستگاه اجرایی کشور است و همین موضوع موجب آن شده که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردد تا بدان‌جا که مسیر و سرنوشت مردم و کشور برای سال‌های آتی نیز به آن گره خورده است.
جریان گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بدون تردید با توجه به اصل جمهوریت نظام مقدس اسلامی و محوریت مردم‌سالاری و مبتنی بودن حرکت کشور بر اراده و خواست مردم، مسلط کردن گفتمان فوق، نیازمند ایجاد یک حرکت عمومی نخبگانی و مردمی با همدلی و وحدت حداکثری است و چنین امر مهمی محقق نخواهد شد مگر با پیش‌رانی جریان جوانان انقلابی در چارچوب بیانیه گام دوم و با پرچمداری شخصیتی که ضمن دارا بودن ویژگی‌های اصلی رئیس‌جمهور مطلوب این گفتمان یعنی ولایت‌مداری، داشتن روحیه عدالت‌خواهی و ضدفساد؛ دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان، معتقد به مردمی بودن و امیدوار به فضل الهی و آینده روشن، باشد تا بتواند بستر این وحدت حماسه‌ساز را فراهم سازد. در ادامه بیانیه مذکور آمده است: بر همین اساس جریان گام دوم که متشکل از جمعی از خیل عظیم جوانانی است که مخاطب بیانیه گام دوم و مکلف به تکالیف آن هستند با توجه به شرایط حساس کشور و نیز آرایش صحنه انتخابات پیش‌رو و همچنین درنظر داشتن مصالح، اولویت‌ها، امکان‌سنجی‌ها و ارزیابی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی اعلام می‌دارد که در این برهه تاریخی، گزینه اصلح برای خارج کردن دستگاه اجرایی کشور از باتلاق ناکارآمدی و بی‌برنامگی و سوق دادن دولت در یک مسیر تحولی برای رسیدن به وضعیت مطلوب، «آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی» می‌باشد. جریان گام دوم انقلاب اسلامی با‌اشاره به گزاره‌های مذکور به عنوان اصول خویش و تنها راه عزیمت به سمت نظام‌سازی اسلامی، و اعلام حمایت رسمی از «آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی» به‌عنوان گزینه «اصلح»، عموم مردم جویای حقیقت ایران اسلامی را به حمایت از ایشان در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت می‌نماید.

جلیلی: شرط اول در کار سیاسی، رفتار و کلام صادقانه است
سعید جلیلی، کاندیدای انتخاب ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از مولفه‌های ارزیابی کارآمدی این است که فرد کارآمد فرصت برای نشان دادن خودش ندارد و آن فرصت را هم برای کار صرف می‌کند. شهدایی نظیر شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده، مرحوم دکتر خالدی(معاون اسبق وزارت‌خانه‌های صمت، نفت و معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی) و مرحوم عظیمی(قائم‌مقام سابق جهاد نصر) با اخلاص تمام و بهره‌مندی معنوی همین‌گونه توانستند کارهای بزرگی را به ثمر برسانند.
وی گفت: اگر شخصی در یک شورا حضور پیدا می‌کند، این حضور به اعتبار شخصیت حقوقی آن فرد است. زمانیکه وزیری به یک نهاد تصمیم‌گیر دعوت می‌شود یا در آن عضویت دارد باید با تمام ظرفیت سازمانی خود در آن جلسات حضور پیدا کند نه اینکه هرچه به ذهنش رسید بگوید و هرچه نرسید را کنار بگذارد.
جلیلی افزود: رئیس‌جمهور به عنوان کسی که ریاست بسیاری از این شوراها را بر عهده‌دارد باید اعضای جلسات را در این راستا هدایت کند؛ شما برای 80 میلیون انسان در حال تصمیم‌گیری هستید، نباید کسی در جلسات شرکت کند و بگوید من نظری ندارم یا هروقت حوصله نداشت، سکوت کند.
عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه گفت‌وگو با گروه‌های مردمی و مشارکت دادن آنها در امور کشور باید به یک فرهنگ سیاسی تبدیل شود، اظهار داشت: بیش از 20 جلسه با اصناف مختلف کشور برگزار کردیم؛ اولین گلایه مشترک همه‌ آنها این بود که وقتی قرار است درباره صنف ما تصمیمی گرفته شود و یا بخشنامه‌ای صادر شود، نمی‌گوییم نظر ما را اعمال کنید اما حداقل قبل از تصمیم‌گیری نهایی، نقطه نظرات ما را بشنوید.
وی افزود: اگر فضای سیاسی شفاف باشد تا نقطه نظرات کارشناسی بتوانند صادقانه مطرح شوند، کشور بسیاری از آسیب‌ها را متحمل نخواهد شد.
جلیلی با‌اشاره به اینکه نباید مسئولان پشت ضعف‌های یکدیگر پنهان شوند، تصریح کرد: اگر مسئولی ضعف دارد، نباید مسئول دیگری بگوید من این کار را انجام ندادم چون دیگری ضعیف بود؛ عده‌ای می‌گفتند اگر لوایح دو قلو تصویب بشود، ما همه مسائل را حل می‌کنیم؛ دو سال کشور را معطل لوایح دو قلو گذاشتند، نتیجه‌ای عایدشان نشد و بعد هم به کلی یادشان رفت اما دو سال کشور را معطل کردند.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی افزود: رئیس‌جمهور وقت در آن زمان نامه‌ای را تحت عنوان «نامه‌ای برای فردا» منتشر کرد، که بله نتوانستیم فلان کار را انجام بدهیم یا آن کار دیگر اگر انجام نشد به خاطر ضعف جای دیگری بود و... من همان زمان مطلب مفصلی نوشتم که بر فرض این حرفها درست باشد، شما ده کار مهم دیگر را که می‌‌توانستید انجام بدهید، چرا انجام ندادید؟
جلیلی گفت: شرط اول در کار سیاسی، رفتار و کلام صادقانه است؛ اگر صداقت حاکم باشد، انتخاب افراد براساس رفاقت‌ها و علایق شخصی صورت نخواهد گرفت و با تبعیت از فرهنگ صحیح سیاسی کشور، کم‌هزینه و کارآمد اداره خواهد شد.

انصراف زریبافان در حمایت از آیت‌الله رئیسی
مسعود زریبافان، رئیس‌پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور بیانیه‌ای از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در حمایت از آیت‌الله رئیسی انصراف داد.
در این بیانیه آمده است: با درود بی‌پایان بر ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و تشکر از حسن نظر مردم انقلابی، ولایی و وفادار ایران اسلامی، مردمی که فراتر از جریانات سیاسی و عملکرد‌های دولت‌ها و علیرغم همه ،همواره حامی آرمان‌های امام و شهدا و قدر شناسی دست آوردهای شگرف انقلاب اسلامی بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: با نگاهی عمیق و کارشناسی به شرایط و با اندوخته‌های ناشی از دانش و تجربه‌های مکرر، در زمینه حل مشکلات کشور و با مشورت با دوستان دلسوز و بصیر، بر خود فرض و تکلیف دانستم تا برای کمک به حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات و تلاش برای انتخاب یک رئیس‌جمهور شایسته و آشنا با مشکلات مردم و دارای منش، روش و برنامه برای رفع و زدودن فقر و بیکاری و بی‌عدالتی اقدام ‌نماییم، و از آنجا که قبل از حضور حضرت آیت‌الله رئیسی خلأ حضور چنین شایسته‌ای را کاملا محسوس دیدم، لذا اقدام به ثبت‌نام به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری نمودم و اکنون که با حضور آن بزرگوار اصلح، تکلیف از گردن افرادی چون من ساقط است، لذا با افتخار اعلام می‌نمایم: اینجانب در اولین فرصت با حضور در وزارت کشور از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و به نفع سید جلیل القدر حضرت آیت‌الله رئیسی انصراف و کناره‌گیری می‌‌نمایم.

آغاز فرآیند انتخاب فهرست شورای ائتلاف
برای شورای شهر تهران از هفته آینده
امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: فرآیند انتخاب لیست شورای شهر تهران با مشارکت مجمع عمومی برای رسیدن به ۳ برابر ظرفیت فهرست هفته آینده آغاز می‌شود.
به گزارش فارس، وی افزود: همچنین روز ۵ شنبه نشست دست‌اندرکاران برگزاری مجمع عمومی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تهران با حضور مسئولان مناطق، کمیته‌ها، کانون‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی برای توجیه فرآیند عملیات اجرایی و روند انتخاب برگزار می‌شود. سخنگوی شورای ائتلاف با‌اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۰ نامزد در فهرست اولیه توسط احزاب و تشکل‌ها و اقشار و... به شورا معرفی شده‌اند، اعلام کرد: روز شنبه ۱۰ صبح در یک نشست خبری ویژه مسائل مربوط به شورای شهر تهران، جزییات این فرآیند را تشریح و به سؤالات خبرنگاران محترم در این‌باره پاسخ خواهم داد.

حسین مرعشی رئیس‌شورای
سیاست‌گذاری ستاد انتخاباتی جهانگیری شد
به گزارش مهر، ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری با تشکیل شورای سیاستگذاری ۷ نفره آغاز بکار کرد. حسین مرعشی رئیس‌شورای سیاستگذاری، شهیندخت ملاوردی نایب‌رئیس‌و فاطمه پهلوانی دبیر شورا و رضا ویسه مدیر اجرایی ستاد انتخابات جهانگیری شدند.