kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

آغاز بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان 40 نفر حائز شرایط اولیه هستند

امر بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان دیروز آغاز شد.


شورای نگهبان از روز گذشته امر بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه توضیح داد: مهلت قانونی ما از یکشنبه 26 اردیبهشت شروع می‌شود، لیکن مدارک هم روز یکشنبه از سوی وزارت کشور برایمان ارسال شد و دوشنبه اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌هاست. باید دید چند روز طول می‌کشد که به اعلام نتیجه هم برسیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، رئیس‌ پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور یافته بود، درباره اینکه مصوبه شورا در کاهش ثبت‌نام‌های بی‌رویه تأثیرگذار بود، گفت: فکر می‌کنم خود دوستان رسانه‌ای هم می‌دانند، آمار قبلی ما در دوره گذشته بیش از ۱۶۰۰ ثبت‌نام بود؛ لذا اگر این مصوبه نبود، پیش‌بینی می‌شد بالای ۳ هزار ثبت‌نام داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تعداد اسامی که وزارت کشور به ما اعلام کرده ۵۹۲ نفر است ادامه داد: البته این تعداد اسامی است که وزارت کشور برای ما ارسال کرده مجموع ثبت‌نام‌هاست و طبق ضوابطی که ما اعلام کردیم، نبوده است؛ از ۵۹۲ ثبت‌نام‌کننده، حدود ۴۰ داوطلب منطبق با مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.
کدخدایی با تأکید بر اینکه میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دوره بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رئیس‌جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تأیید صلاحیت می‌شوند، بیان داشت: هیچ وقت نتوانستیم چنین مطلبی را از پیش اعلام کنیم، چون ملاک و معیار ما قانون اساسی و شرایطی است که در قانون اساسی آمده و در این دوره مواردی که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری آمده را هم داریم و آنچه در مصوبه شورای نگهبان براساس این سیاست‌ها اعلام شده، مورد توجه شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر تمام افرادی که ثبت‌نام کردند شرایط قانونی را داشته باشند به هر حال ما موظفیم اسامی آنها را اعلام کنیم و سقف مشخصی برای تعداد اعلامی داوطلبان نداریم و تعداد افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری متغیر است و شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها مقید به عدد خاصی نبوده است.
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از فرصت کم بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گفت: بنده بارها درخصوص فرصت محدود شورای نگهبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری صحبت داشته‌ام و ما یکی از درخواست‌هایی که در اصلاحیه قانون در مجلس داشتیم، تمدید دوره بررسی صلاحیت‌ها بوده است.
رئیس ‌پژوهشکده شورای نگهبان درباره تعریف رجل سیاسی ‌ـ‌ مذهبی با بیان مثالی اظهار داشت: کسی که مقید و وظایف دینی‌اش را انجام می‌دهد، او می‌تواند یک آدم متدینی باشد، ولی آیا رجل مذهبی هم هست؟ در مصوبه شورای نگهبان بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام این‌طور پیش‌بینی شد که ما بتوانیم افرادی را به عنوان رجل مذهبی تلقی کنیم که گام‌های مؤثری را در تحکیم مبانی دینی برداشته باشد.
کدخدایی گفت: در حوزه سیاسی ممکن است یک استاد دانشگاه متخصص علوم سیاسی باشد اما آیا الزاماً این فرد رجل سیاسی است؟! به هر حال فرد داوطلب باید سابقه‌ای داشته باشد و توانمندی‌های او را ببینیم که بتوانیم او را برای آینده ارزیابی کنیم. البته ممکن است فردی رجل سیاسی باشد و رجل مذهبی نباشد یا بالعکس البته الزام توأمان به رجل سیاسی و مذهبی هست و باید همراه هم باشند.
وی با تأکید بر اینکه ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، بیان داشت: آنچه ما در شورای نگهبان وظیفه داریم اجرای قانون است، قانون اساسی اصل ۱۱۵ و آنچه در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند غیر از این موارد را نه شورای نگهبان قانوناً موظف است و نه امکان‌پذیر است. اینکه می‌گویند گاهی اوقات شما مصلحت‌سنجی می‌کنید یا بر اساس نظرات سیاسی نظر می‌دهید، در دور گذشته 6 نفر تأیید شدند، به ما گفتند شما ۳ نفر از این جناح و ۳ نفر از آن جناح گذاشتید در انتخابات، ولی چنین نگاهی نبود، نتیجه بعد از بررسی‌ها بعد از رأی‌گیری در شورای نگهبان بود، ما نه نگاه سیاسی داریم و نه نگاه مقطعی داریم خوب است این فرد الان تایید شود یا تایید نشود، اصولاً این نگاه‌ها در شورای نگهبان نیست.
سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم تأثیر علایق و گرایشات سیاسی اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد. اعضای شورای نگهبان مصمم هستند که شرایط قانونی احراز شود.