kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
معاون کل وزارت بهداشت:

هر واکسنی که خارج از سیستم بهداشت کشور باشد حتماً تقلبی است

معاون کل وزیر بهداشت گفت: هر کسی خارج از سیستم بهداشت کشور واکسن دریافت کرد، حتماً بداند که تقلبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی اظهارداشت: پیک چهارم کرونا شروع خیلی شدید و اوج‌گیری بسیار سریعی نسبت به پیک‌های قبلی داشته است. در نمودارها، پهنا و عرض پیک چهارم نسبت به اوج گیری‌های قبلی که چند هفته‌ای زمان می‌برد کمتر طول کشید، در حال حاضر سرعت نزول این پیک نسبت به پیک‌های قبلی فزاینده‌تر است.
حریرچی ادامه داد: سطح گردش ویروس کرونا در جامعه به‌اندازه‌ای بالاست که در صورت انجام ندادن اقدامات مناسب، مجدد فزاینده می‌شود.
وی با بیان اینکه مردم نباید خود را درگیر سویه‌های کرونا کنند، تاکید کرد: رسانه‌ها باید ظرفیت خود را در پوشش اخبار سویه‌های کرونا کنار بگذارند، در کشور انگلیس که خاستگاه سویه انگلیسی بوده، سویه غالب آن هندی است. این تصور باطلی است که می‌گویند با دیوارکشی مرزها می‌توان از ورود سویه‌های مختلف کرونا جلوگیری کرد. روش مقابله با همه ویروس‌های جهش یافته یکی است.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: نکته مهم این است که روش مقابله با ویروس‌ها به صورت یکسان مانند؛ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون مناسب است که دو روش بسیار مهم در مقابله با این واریانت‌ها هستند.
تا یکی دو هفته آینده
به بیش از ۵۰۰ هزار تزریق روزانه خواهیم رسید
حریرچی درباره وضعیت واکسیناسیون عمومی بیان داشت: در حال حاضر واکسیناسیون عمومی سرعت مناسبی را پیدا کرده است. روز شنبه به رکورد ۱۶۲ هزار واکسن تزریقی در روز رسیدیم و طی چند روز آینده به ۳۰۰ هزار و تا یک الی دو هفته آینده به بیش از ۵۰۰ هزار تزریق روزانه خواهیم رسید.
نوبت واکسن هیچ فردی سوخت نمی‌شود
وی افزود: واکسیناسیون مردم بر عهده ما بوده و از جمله وظایف ماست بنابراین از آنها خواهشمند هستیم که برای تزریق واکسن حتما با نظم به مراکز درمانی مراجعه کنند. نوبت هیچ فردی به علت تاخیر در تزریق واکسن کرونا کنسل نخواهد شد.معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای تزریق واکسن کرونا برنامه منظمی دارد و افراد باید در زمان مناسبی که اعلام می‌شود به مراکز درمانی مراجعه کنند. از مردم درخواست داریم که بدون دعوت به هیچ عنوان مراجعه نکنند.
اکثر پیام‌های تبلیغاتی دریافت واکسن بدون نوبت از خارج ارسال می‌شود
حریرچی با بیان اینکه اکثر پیام‌های تبلیغاتی دریافت واکسن بدون نوبت از خارج ارسال می‌شود، تاکید کرد: هر کسی خارج از سیستم بهداشت کشور، واکسن دریافت کرد حتماً بداند که تقلبی است.
وی اظهارداشت: روزانه از سطح کشور تا سطح وزارت بهداشت و مراکز درمانی واکسن‌های توزیع شده را به شماره کد ملی ثبت می‌کنیم؛ بنابراین اخبار منتشر شده در این زمینه برای دریافت برای مثال واکسن روسیه با پنج دُز و مبلغ ۲۰ میلیون یا مبالغی دیگر شایعه است و محتوی آنها چیزی جز جو بی‌اعتمادی در بین مردم نخواهد بود.
شیوه نامه جدیدی برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان ابلاغ نمی‌شود
معاون کل وزارت بهداشت درباره رسیدگی جدید برای امتحانات پایان ترم حضوری گفت: به هیچ عنوان در برگزاری امتحانات پایان ترم شیوه نامه جدید ابلاغ نمی‌شود و مطابق گفته‌های قبلی، امتحانات پایه نهم و دوازدهم و کنکور سراسری به صورت حضوری در تاریخ‌های اعلام شده برگزار خواهند شد.
حریرچی افزود: شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس برای برگزاری امتحانات حتماً رعایت می‌شود و حضور هر دانش‌آموز در هر کلاس بسیار کم خواهد بود. خانواده‌ها باید بدانند که مدارس در دوران کرونا، امن‌ترین جا خواهند بود چرا که تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی در آنجا رعایت می‌شود.