kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
کارشناس اقتصادی:

ارزپاشی دولت باعث شد که ثروت فقط به یک درصد جامعه منتقل شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: در دولت آقای روحانی و زمان مدیریت آقای سیف در بانک مرکزی، انتقال ثروت از طریق ارزپاشی به یک درصد خاص و برخوردار جامعه و خروج پول و سرمایه از کشور صورت گرفت.

علی سعدوندی در گفت ‌و گو با خبرگزاری تسنیم درباره عواقب سیاست‌ ارزپاشی در دولت روحانی، اظهار داشت: سیاست اقتصادی که 50 سال گذشته در کشور وجود داشته «انتقال ثروت به اقشار برخوردار» بوده است؛ این سیاست زمانی اجرایی می‌شود که کشور به مشکل خاصی می‌خورد و در آن زمان تصمیم گیران ارشد دولتی، با اتخاذ سیاست‌های تبعیض آمیز امتیازات خاصی را به نام حمایت از تولید یا اقشار آسیب پذیر به نفع یک درصد برتر جامعه ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه ارائه امتیاز به یک درصد خاص از جامعه در نهایت منجر به خروج پول و سرمایه از کشور می‌شود، گفت: در دولت آقای روحانی و زمان مدیریت آقای سیف در بانک مرکزی نیز همین سیاست تکرار شد. به محض اینکه فشار اندکی در بازار ارز بوجود آمد تصمیم به تخلیه منابع ارزی و طلای کشور گرفتند، هرچند که به صورت غیرقانونی و غیرشرعی سعی کردند با دریافت مالیات از سکه بخشی از ارزش این منابع طلایی را به ذخایر کشور برگردانند ولی مشکل حل نشد.
 این کارشناس اقتصادی به احتمال لغو تحریم‌ها‌اشاره کرد و افزود: اولین سیاست دولت در شرایط لغو احتمالی تحریم، ارزپاشی خواهد بود. البته دولت فرصت زیادی ندارد و در این 100 روز باقیمانده باز هم تلاش می‌کند که منابع ارزی را در اختیار افراد برخوردار قرار دهد مگر اینکه با مطالبه‌گری جامعه این روند مخرب 50 ساله متوقف شود.
سعدوندی ادامه داد: به محض اینکه تحریم‌ها برداشته شود ارزهای شرکتی، دولتی و بانک مرکزی احتمالا وارد بازار خواهد شد و شاهد کاهش قیمت ارز برای یک دوره کوتاه و فرار سرمایه خواهیم بود. ضمن اینکه درصورت تکرار سیاست‌های ارزپاشی حداقل تورم 20 درصد خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا علت کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر نیز ارزپاشی از سوی بانک مرکزی بوده یا خیر؟ گفت: الان بانک مرکزی منابعی برای ارزپاشی ندارد و آنچه در روزهای اخیر وارد بازار شده ارزهای خانگی است که در ارزپاشی‌های قبلی توسط برخی از مردم خریداری شده و الان وارد بازار شده‌اند.