kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
مدیرعامل توانیر:

2/5 درصد مشترکان 20 برابر کم‌مصرف‌ها از برق استفاده می‌کنند

مدیرعامل توانیر گفت: دو و نیم درصد مشترکان کشور، به اندازه 20 برابر مشترکان کم‌مصرف، برق مصرف می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن متولی‌زاده، درباره وضعیت مصرف برق کشور اظهار داشت: اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافی را خاموش کند، مصرف برق کشور به اندازه یک نیروگاه هزار مگاواتی کاهش خواهد یافت. هر یک کیلووات ساعت مصرف برق باعث انتشار یک کیلوگرم گاز CO2 در جو می‌شود. هر کولر گازی به اندازه 20 دستگاه تنفس مصنوعی برق مصرف می‌کند و استخراج هر یک عدد بیت کوین، باعث انتشار 300 هزار تن گاز کربن در فضا می‌شود.
مدیرعامل توانیر با‌ اشاره به کاهش مشترکان پرمصرف با اجرای طرح برق امید، گفت: برق امید باعث شده تا هفت و نیم میلیون مشترک از تخفیف 100 درصدی بهای برق بهره‌مند شوند؛ این درحالی است  که دو و نیم درصد مشترکان کشور (750 هزار مشترک) که پرمصرف هستند، به اندازه 20 برابر مجموع مشترکان کم‌مصرف از برق استفاده می‌کنند.
متولی‌زاده ادامه داد: برای تمام دستگاه‌های اداری وزارت نیرو و صنعت آب و برق در مناطق معتدل مانند تهران استفاده از کولرگازی ممنوع و در مناطق گرم دما باید روی 26 درجه باشد؛ همچنین امسال برای سازمان‌های دولتی تاکید شده است که مصرف برق خود را 50 درصد کاهش دهند. برق سازمان‌هایی که پرمصرف باشند و مواردی را که ابلاغ شده است رعایت نکنند، قطع و با آنها برخورد می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه «آیا امسال خاموشی در پیش خواهیم داشت؟» گفت: همه همکاران ما برای حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز خاموشی تمام توان خود را به کار بسته‌اند و حتی در این راه هفته گذشته، شش تن از پرسنل صنعت برق جان خود را از دست دادند. با این حال ما برای حفظ شرایط موجود نیازمند یاری همه مردم هستیم  و اگر مصرف برق مدیریت شود، دچار قطعی برق نخواهیم شد.
همچنین به گزارش ایسنا، مدیرعامل توانیر از افزایش پیک بار شبکه سراسری به ۴۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات تا ۲۶ اردیبهشت جاری خبر داد و افزود: این میزان بیش از شش هزار مگاوات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.
متولی‌زاده از افزایش دو برابری پاداش صرفه‌جویی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ و بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی و کاهش مصرف روشنایی در طول روز در مدیریت مصرف برق بسیار تاثیرگذار است.