kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

واشنگتن پست: سازمان ملل به یک نهاد بی‌خاصیت تبدیل شده است

یک روزنامۀ آمریکایی با اشاره به درماندگی سازمان ملل در قبال بحران‌های حساس جهانی، تصریح کرد که این سازمان به یک نهاد بی‌خاصیت تبدیل شده است.




«جاش راگین» ستون ‌نویس نشریه مشهور «واشنگتن پست» آمریکا نوشت، سازمان ملل به آنچه که ادعا می‌کند، عمل نمی‌کند. روند غیرشفاف و غیردمکراتیک انتخاب دبیرکل سازمان ملل، تصدیق این فرض است. ۷۰ سال از حیات سازمان ملل می‌گذرد و این سازمان در این دوره هفت دهه‌ای‌، بالاترین مقام اجرایی خود یعنی مقام دبیرکلی، را به روش انتخاب کردن برگزیده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، واشنگتن پست افزود، اما روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل همیشه غیرشفاف بوده و از این لحاظ، با روند انتخاب «پاپ» که به وسیله انجمن محرمانه انتخاب کنندگان کلیسای کاتولیک صورت می‌گیرد، قابل مقایسه است.
در این گزارش به انفعال و سکوت کرکننده سازمان ملل درقبل مسئله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته نشده است، اما یکی از بارزترین مصداق‌های ادعاهای بدون عمل عالی‌ترین نهاد بین‌المللی، بی‌خاصیت و خنثی بودن آن در قبال مسئله فلسطین به ویژه جنایات جاری صهیونیست‌های علیه مردم فلسطین است؛ سکوت و انفعالی که جرات و جسارتی مضاعف به صهیونیست‌ها برای ارتکاب جنایات بیشتر می‌بخشد.
به نوشته جاش راگین، یک سری تغییرات ساختاری در این سازمان به وجود آمده‌، اما به هر حال تصمیم بر آن بوده است که «آنتونیو گوترش» برای یک دوره دیگر پنج ساله دبیرکل سازمان ملل باشد. این در حالی است که همه رقبای گوترش برای تکیه زدن به این مقام گله می‌کنند که سازمان ملل خودش جلوی یک رقابت عادلانه درون سازمانی را می‌گیرد، اما به همه دنیا توصیه می‌کند که رقابتی سالم و عادلانه در همه شئون برقرار کنند!
ستون نویس واشنگتن پست می‌نویسد، دیگر نمی‌توان سنجید که آیا سازمان ملل به وظیفه و مأموریتش درست عمل می‌کند یا نه، آیا منابع خودش را به درستی مدیریت می‌کند و آیا به درستی خودش را برای آینده آماده می‌کند یا نه. او افزود، یکی از بدترین کارنامه‌های سازمان ملل، سوء مدیریتش در شیوع کووید-۱۹بوده است. البته سازمان‌های دیگر جهانی هم در این زمینه بسیار بد عمل کرده‌اند، منتها سازمان ملل در میان همه آنها، بدترین بوده است.