kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
اکسیوس:

کاهش شدید رشد جمعیت آیندۀ آمریکا را تهدید می‌کند

پایگاه خبری «اکسیوس» طی گزارشی در بارۀ کاهش شدید رشد جمعیت در آمریکا نوشت: افول نرخ زاد و ولد به معنی کاهش نیروی کار‌، کند شدن رشد اقتصادی و محدودیت‌های بیشتر در آینده است.



جمعیت یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در بین کشورها محسوب می‌شود. به همین دلیل، قدرت‌های بزرگ نسبت به کاهش نرخ زاد و ولد در کشور خود، بسیار حساس هستند. اخیراً دولتمردان چین نسبت به کاهش جمعیت این کشور ابراز نگرانی کرده بودند. در آمریکا نیز نگرانی‌ها از کاهش جمعیت و تاثیر آن بر روند رشد اقتصادی این کشور بالا گرفته است. در همین رابطه، دیروز پایگاه خبری آمریکایی «اکسیوس» طی گزارشی نوشت: کاهش شدید رشد جمعیت در آمریکا، تهدیدی برای چشم‌اندازهای مورد نظر برای آینده است. به عبارتی جمعیت کمتر برای آمریکا به معنای نیروی کار کمتر برای حمایت از جمعیت سالخورده و تعداد مبتکران کمتر با ایده‌های جدید و رشد اقتصادی کمتر است.
 به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اداره سرشماری آمریکا در پایان ماه آوریل (اوایل اردیبهشت)، گزارش داد که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، جمعیت آمریکا کمترین سرعت رشد را داشته و این اتفاق از زمان رکود بزرگ 1929-1932 تا کنون بی‌سابقه بوده و حتی دومین نرخ آهسته رشد جمعیت از زمان تاسیس این کشور تا کنون است. داده‌های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری هم نشان می‌دهد که نرخ زاد و ولد در آمریکا برای ششمین سال متوالی کاهش یافته است. از ماه دسامبر سال 2019(آذر 1398) و تقریبا همزمان با ابتدای شیوع همه گیری کرونا، زاد و ولد در آمریکا بسیار افت کرده است.
 این گزارش می‌افزاید: نرخ باروری که به عنوان تعداد نوزادهای متولد شده از هر 1000 زن رده سنی ۱۵ تا ۴۴ ساله تعریف می‌شود، در آمریکا از ۱/۶۴ در سال ۲۰۱۰ به ۸/۵۵ در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.هرچند کارشناسان نرخ زاد و ولد کنونی را تا حدی نتیجه تغییرات مثبت ارزیابی کرده و آن را به دلیل کاهش شدید بارداری در نوجوانان می‌دانند، اما معنای دیگر این آمار آن است که آمریکایی‌ها به‌اندازه کافی بچه ندارند، تا بتواند جمعیت کشور را حفظ کند.
اکسیوس می‌افزاید: به عقیده کارشناسان، کشورهایی که رشد جمعیت کاهش یافته دارند در نهایت با کاهش جمعیت مواجه شده و  چالش‌های جدی اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی را در پیش دارند.اما رشد آهسته جمعیت در بیشتر کشورهای توسعه یافته و چین یک واقعیت است. داده‌هایی که در هفته گذشته توسط دولت پکن منتشر شد، نشان می‌دهد که میانگین رشد سالانه جمعیت طی ۱۰ سال گذشته، کمتر از یک درصد  بوده که کمترین میزان طی دهه‌های گذشته است.
در پایان این گزارش آمده است: آمریکا یک گزینه برای حفظ جمعیت خود دارد که چین و بسیاری از کشورهای دیگر فاقد آن هستند و آن مهاجرت است.بنابراین، هرچند تاکنون هیچ کشوری نتوانسته برای موضوع کاهش رشد جمعیت که به چالشی جهانی بدل شده راهی مطمئن پیدا کند و شهروندان را ترغیب به داشتن فرزند بیشتر کند. اما آمریکا می‌تواند به عنوان یک کشور مهاجرپذیر به چشم‌انداز از پیش تعریف شده خود امیدوار باشد. البته، ناگفته نماند که پذیرش مهاجران در آمریکا، انسجام اجتماعی این کشور را به هم خواهد ریخت و ناآرامی‌های خیابانی در آمریکا را افزایش خواهد داد، چرا که در این کشور نسبت به غیر سفید پوستان تبعیض روا داشته می‌شود.