kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
وزیر بهداشت:

امکان فروش واکسن‌های وارداتی در بازار آزاد مطلقاً وجود ندارد

وزیر بهداشت ضمن تکذیب ورود واکسن‌های وارداتی به بازار آزاد، از شکسته شدن رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور خبر داد.


به گزارش وبدا، سعید نمکی درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری در کشور گفت: ما یکی از سهمگین ‌ترین امواج اپیدمی را خوشبختانه با لطف خدا و تلاش شبانه ‌روزی همکارانمان پشت سر گذاشتیم؛ هیچ کشور مرفه یا فقیری وجود نداشت که در طول ابتلا به اپیدمی با ویروس انگلیسی در همان هفته یا ماه اول مشکل کمبود تخت بیمارستانی نداشته باشد.
نمکی با اشاره به اینکه خوشبختانه منحنی شیوع این بیماری به لطف خداوند و همت همکاران ما در سراسر کشور سر به فرود آورده است، افزود: پیش از گرفتاری سراسری چند روش را انتخاب کردیم؛ در مرحله نخست به همه استان‌‌ها ابلاغ کردیم که بیمار غیراورژانسی بستری نکنند تا تخت‌های کافی داشته باشیم. حدود 66 اکسیژن‌ ساز در دو هفته به سراسر کشور ارسال و کلینیک‌‌های سرپایی را راه‌اندازی کردیم؛ بخش بهداشت که به عنوان یکی از مقتدرترین بخش‌های ماست، توانست به عنوان فیلتری عمل کند تا از سرریز بیماران به بیمارستان‌ها جلوگیری
 شود.
وی درباره راه‌اندازی بستری موقت، توضیح داد: در همین راستا 150 هزار بیمار با بستری موقت داروی ضد ویروس دریافت کردند که این موضوع باعث شد با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نشویم چراکه ما 140 هزار تخت بیمارستانی داشتیم و اگر قرار بود این افراد را پذیرا شویم، چه مشکلی را در سرریز بیماران بیمارستانی داشتیم.
  شاهد مهار بیماری
 به طور گسترده هستیم
وزیر بهداشت ادامه داد: قولی که به مردم شریف مبنی بر اینکه نخواهیم گذاشت هیچ بیماری پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان شود، علی‌رغم هولناکی موج سنگین ویروس انگلیسی خداوند کمک کرد و محقق شد و شرمنده نشدیم. امروز تقریباً در همه استان‌‌ها شاهد مهار بیماری به طور گسترده هستیم و البته در برخی استان‌‌ها منحنی با شیب کمتری رو به نزول است. استانی که در آن منحنی هنوز سر به فرود نیاورده باشد، نداریم مگر مواردی که منحنی افقی شده است که آن هم ان‌شاءالله رو به نزول خواهد بود. نمکی عنوان کرد: نقشه رنگ بندی کشور در 31 فروردین سراسر آتش و قرمز بود که به لطف خداوند در 6، 13 و 25 اردیبهشت ماه رنگ بندی تغییر کرد و در ۲۵ اردیبهشت مشاهده می‌کنید که کار گسترده تیمی و مدیریتی حساب شده باعث شد که 301 شهر قرمز به سه شهر تقلیل دهد که این یکی از افتخارات نظام سلامت و دستاورد بسیار بی‌بدیلی است.
  واکسیناسیون برای همه گروه‌های هدف
طبق سند ملی دنبال می‌‌شود
وی با اشاره به واکسیناسیون خاطرنشان کرد: واکسیناسیون برای همه گروه‌های هدف طبق سند ملی دنبال می‌‌شود؛ مردم بدون اطلاعیه و فراخوان ما هرگز مراجعه حضوری به مراکز نداشته باشند، گروه‌های سنی را از طریق اطلاعیه اعلام می‌کنیم و با یک پیامک عزیزان را به مراکز فراخوان می‌دهیم؛ به افرادی که پرونده سلامت هم ندارند اعلام می‌شود که چگونه ثبت‌نام کنند.
 وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه به همه افرادی که از گروه‌های قبلی جا مانده‌اند واکسن تزریق خواهد شد و هیچ فردی از واکسیناسیون جا نخواهد ماند، یادآور شد: گروه هدف اول ما افراد80 سال به بالا بود؛ اکنون واکسیناسیون 75 سال به بالاها را آغاز کردیم و سپس واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر را شروع خواهیم کرد.
 واکسیناسیون افراد بالای60 سال
 تا اواخر خرداد و اوایل تیر
نمکی با اشاره به اینکه خوشبختانه یک محموله واکسن شنبه شب به کشور رسید، محموله سنگین‌تری هم شامگاه یکشنبه می‌رسد و محموله‌ای دیگر هم هفته آینده به دست‌مان خواهد رسید، گفت: ان‌شاءالله گروه هدف مان را که افراد بالای 60 سال و بیماران خاص و صعب العلاج هستند (۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که عامل اصلی بستری و مرگ و میر در بیمارستان‌ها هستند) تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه واکسینه می‌شوند.
 رصد کامل روند واکسیناسیون
 توسط وزارت بهداشت
وی با بیان اینکه برخی جو‌سازی‌ها برای تشویش اذهان عمومی است، اظهار داشت: اینکه واکسن وارد می‌شود، اما به موقع تزریق نشده و در بازار آزاد فروخته می‌شود، کذب محض است. در سامانه ما مشخص می‌ شود که در یک خانه بهداشت در یک روستا چند واکسن، به چه کسانی و توسط چه افرادی تزریق شده است؛ با کد ملی مشخص می‌شود که کدام افراد واکسن زده‌اند؛ امکان چنین سوءاستفاده‌ای مطلقاً وجود ندارد، ممکن است در روزهای اول تزریق جابه‌جا انجام شده باشد که برخورد بسیار شدید و غلیظی با آنها کردیم و این پدیده هم مرتفع شد. وزیر بهداشت گفت: از مردم عزیز خواهش می‌کنیم به حرف‌های بی‌ربط گوش ندهند و بدانند که فرزندان ما در نظام سلامت امانتداران دقیقی در حفظ بیت‌المال و دفاع از سلامت مردم هستند.
 رکوردشکنی تزریق روزانه واکسن
نمکی با بیان اینکه 162هزار دُز واکسن طی 24 ساعت گذشته تزریق شده است که رکورد محسوب می‌شود، افزود: ان شاءالله رکوردهای بالای 300هزار دُز را در روزهای آینده به استحضار مردم عزیز برسانیم.