kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
امیرعبداللهیان:

ایران برای مبارزه با تروریسم نیازی به همکاری با آمریکا ندارد

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران برای مبارزه با تروریسم نیازی به همکاری با آمریکا ندارد تاکید کرد که اقدامات آمریکا و انگلیس در عراق برای تامین منافع خودشان بوده است.



«حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه با شبکه العالم، در واکنش به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر همکاری با ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش،‌ گفت: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و یا هر کشور دیگری - اگر انگیزه جدی برای مبارزه با تروریسم دارند - می‌توانند در قالب موافقت‌نامه‌هایی که در این چارچوب وجود دارد و همچنین توافقات دوجانبه‌ای که با کشورها از جمله در عراق دارند - با هماهنگی دولت عراق، اقدامات لازم خودشان را انجام دهند.
وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که برای مبارزه با تروریسم درعراق نیازی به همکاری با آمریکا نمی‌بینیم، آمریکایی‌ها اگر جدی هستند، در عمل باید اثبات کنند که برای مبارزه با تروریسم در عراق مصمم هستند.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که ایران چه تدابیری را برای جلوگیری از رسیدن داعش به مرزهای خود اتخاذ کرده اظهار داشت: امنیت ملی ایران خط قرمز ما است و ما برای تامین حداکثری امنیت ملی با هیچ طرفی شوخی نداریم.
امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره نخست‌وزیر جدید عراق و خبرهای مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص نقش ایران در تعیین حیدر العبادی گفت: روابط تهران - بغداد راهبردی است؛ در چارچوب این روابط طبیعی است که نگاه ما به عراق در مجموعه کشورهای منطقه همراه با تعامل سازنده باشد.
وی افزود: در موضوع روند سیاسی هم نوعی اصرار از برخی جناح‌ها در آمریکا برای تغییر در داخل عراق بود، اما هیچ‌گونه هماهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در خصوص روند سیاسی در عراق صورت نگرفت و ما هیچ گفت‌وگویی که موضوع آن عراق باشد و بخواهیم در داخل عراق مداخله کنیم و توافقی با آمریکا انجام دهیم، جریان نداشت.
امیرعبداللهیان درباره زمان سفر هیئت اعزامی به عراق و سطح آن گفت: این سفر به زودی انجام خواهد شد و فعلا می‌توانم بگویم که یک مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی برای تبریک به آقای حیدر العبادی و رئیس‌جمهور و رئیس مجلس عراق و در عین حال گفت‌وگو و رایزنی با مقامات عراقی وارد این کشور خواهد شد. لازم به ذکر است که معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با فارس، تاخیر طولانی مصر و عدم صدور مجوز پرواز برای ارسال کمک‌های دارویی و غذایی ایران به غزه را غیرقابل توجیه دانست.